Färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Frippe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 mar 2019, 08:22
Namn: Fredrik Magnusson

Färger

Inlägg av Frippe »

Hej!
Är ny här och har inte byggt modeller så länge. Ska börja med en Draken från Hasegawa och har lite problem med färgerna. jag använder Humbrol enamel och på vissa färger finns två alternativ för Mr Colors färger till Humbrol. Dom jag har problem med är Mr Colors 71,309, 311 och 13. Vad är det för skillnad på Humbrols coal black och matt. Hoppas jag kan få hjälp med detta.
Hälsningar från den glada amatören Frippe
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Färger

Inlägg av Plasticbattle »

Humbrols matt black is #33 Humbrol coal black #85 is satin. :geek: :ugeek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Frippe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 mar 2019, 08:22
Namn: Fredrik Magnusson

Re: Färger

Inlägg av Frippe »

Inte så stor skillnad då?
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Färger

Inlägg av Plasticbattle »

Frippe skrev: 09 mar 2019, 00:37 Inte så stor skillnad då?
Matt and satin have different sheens when dry. But depends on what you are doing and what stages you have following. If you will spray a high gloss finish afterwards or add a heavy matt weathering, I would say no big difference. But if its the final finish you are talking about, yes there is a difference. :geek: :ugeek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Färger

Inlägg av Frasse »

Hej! När jag byggde min senast 35:a använde jag för mr. Colors 71 Humbrol 77 som ger ett lite blekt intryck. För 309 Humbrol 116. För 311 Humbrol 28. För 13 Humbrol 145 eller blandning 7 delar 87 + 1 del 85 + 1 del 130. Mvh Göran
Paint it black ! :twisted:
Frippe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 mar 2019, 08:22
Namn: Fredrik Magnusson

Re: Färger

Inlägg av Frippe »

Hej! Tack för hjälpen, 77 och 145 har jag. Har en 128 också, kanske det funkar på undersidan också.
Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Färger

Inlägg av Frasse »

Vilken skala är det? I 1/72 är det nog ok med 128 men i 1/48 skulle jag måla med 145 på undersidan.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Färger

Inlägg av Andre B. »

Hu 87 är väl annars den klassiska färgen för undersidan av flygvapnets flygplan? Fast år andra sidan är dagens Hu 87 inte densamma som den som fanns för tjugo år sedan...

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Frippe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 mar 2019, 08:22
Namn: Fredrik Magnusson

Re: Färger

Inlägg av Frippe »

Det är 1:48 då utesluter jag 128.Fick ett till tips på Hu 87 ska kolla hur den ser ut.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Färger

Inlägg av Andre B. »

Förr var Hu 87 gråblå som flygvapnets gråblå. Idag är den mer grågrön. Tyvärr går det inte att lita på locken när det gäller nyans. Jag gjorde ett test för ett tag sedan och konstaterade rätt stora skillnader. Men får man tag i en gammal burk så är det rätt gråblå...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar