Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Robert A »

Med 500kr budget skulle jag med satsa på en Iwata NEO. Grymt prisvärd + inga problem att hitta delar till den.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av denstore »

Det stora problemet med de HP-kloner som säljs av Jula m.m. är egentligen att det finns lite packningar i dem som inte finns med i originalkonstruktionen. Det gör att det ibland är svårt att få dem att bli konsekventa i sitt beteende, i och med att det saknas precision i munstyckets placering och centrering kontra munstyckeskåpan. Det gör att vissa exemplar ibland är nästan lika bra som originalet, och vissa ex är rent ut sagt värdelösa. Men som första airbrush, bara för att lära sig double action-tekniken, och spraya större ytor på modeller, så fungerar de överlag ganska bra.
Troligtvis finns det också möjlighet att justera in dem lite bättre, och kanske byta lite delar till bättre kvalité, men då de bra reservdelarna inte är mycket billigare än en komplett airbrush, så är det kanske inte så lönt.

Tidigare var det värt besväret att leta efter t.ex. Rich och Richpen utomlands, då de låg strax över din prisklass, men nu har priserna även på dessa gått upp över tusenlappen.

Vill man ha bra kvalité för pengarna, och ser det som en lite långsiktigare investering, så skulle jag tro att det i alla fall är bäst att investera i t.ex. en H&S, Iwata, Grex eller Badger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Björn B »

Fenix skrev:Kompressor är inga problem det har jag en redan
Då är mitt förslag att strunta i att köpa ett par byggsatser och satsa dom pengarna på en bättre spruta.
Jag hade en Clasisjönspruta. jag fick ju på färg men det funkade inget bra. Doubleaction hade den men just på det exemplaret var det inte till så stor hjälp. Så inte blev den sprutan till någon större nytta. Efter ett par modeller gick jag tillbaks till penseln så man kan säga att den sprutan gjorde mer skada än nytta för det tog många år innan jag bestämde mig för att satsa på en bra spruta och göra ett nytt försök. Denna gång med resultat att jag fortsatt med färgspruta. Rent allmänt tycker jag att det känns som vi modellbyggare hellre köper en byggsats till som kommer ligga obyggd i ett skåp än att satsa på bra verktyg. Jag vet att ordspråket säger att en bra hantverkare skyller inte på verktygen men det är bara halva sanningen. En bra hantverkare vet att man inte ska använda dåliga verktyg.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn B skrev:
Fenix skrev:Kompressor är inga problem det har jag en redan
....................
.................
Jag vet att ordspråket säger att en bra hantverkare skyller inte på verktygen men det är bara halva sanningen. En bra hantverkare vet att man inte ska använda dåliga verktyg.
Amen! brother, Amen!!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Stellan »

Lägg till en femhundring och köp exempelvis en H&S Solo med 0,2 mm nål så kan du bygga vidare senare. Bra spruta helt enkelt. Skulle jag köpa min första spruta skulle jag nog köpa just en sådan. Jag tror att det är mycket lättare att lära sig använda ett verktyg med säkra prestanda i stället för något som man inte vet om det kommer prestera bra eller dåligt eller om det varierar mellan gångerna. Man kan då koncentrera sig på hantverket och lära sig av sina misstag och inte av ojämn kvalitet.
Stellan Schroeder Englund
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Fenix »

Som sagt min ekonomi tillåter inte mer än max 500 p.g.a. viktigare utgifter.

Är det Iwata NEO som gäller i prisklassen 500:-?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Björn Fransson »

Ett tips, oavsett vilken spruta du köper: Börja med något enklare än Viggenkamot. Min första airbrushmålning var en helgrå Sea Harrier. Svårt nog, tekniken är lite klurig i början.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Janne Nilsson »

Kolla även in begagnat marknaden, där kan man fynda.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av Fenix »

Jag har väl tänkt fortsätta med Humbrol lättast att få tag på och den färgen kan jag, har kört dem sen tidigt 90-tal.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Funderar på att ta steget upp och börja med Airbrush

Inlägg av TomahawK »

Vad är det för fel på Tamiya färger ?
Ska själv skaffa komp snart och vill ha lite kött på benen om färger..
Skriv svar