Vallejo vs Lifecolor!!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Tänkte gå över till Acryl på mina figurer ( ansikten och uniformer ) Att Vallejo är en bra produkt med gott rykte finns ju inga tvivel. Här vet vi ju att duktiga figur byggare använder just Vallejo och - Andrea. Nu har jag hört att många gått över till LIFECOLOR och finner dem helt överlägsna de andra två nämnda. Kan detta vara sant ? Har någon erfarenhet av det jag skriver här ?
Mvh
Mirko
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av Janne Nilsson »

Vad är det för egenskaper som skulle göra dem överlägsna?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av denstore »

Mitt enda exemplar Lifecolor var märkligt blaskig och skum. Vad jag har förstått så är det så de ska vara. Vallejo passar mig bättre i så fall. :)
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej o tack
Jadu Janne..inte vet jag..hörde av några Belgare att de plus andra figurebyggare sadlat om till Life color för att de är "Much better" - jag frågade vad det betyder..svaret var..finare pigment o.s.v.
Tack Magnus...tror jag börjar med Vallejo...då jag fått ett stort paket ifrån dem..med varuprover...:)
Nu vill jag ju inte eftersträva vare sig Jamie Ortiz eller Calvin Tan...det har jag varken kunskap eller ambitioner att göra, utan jag vill sträva åt de trötta , bleka , mars 45 ansiktena...10 dagar utan sömn..hungriga...inte som de kommer från en surfing semester i Kalifornien...
Tror att spanjorer och asiater har svårt att förstå hur vi som upplever 4 årstider är lite bleka framåt Mars , april :) :)

Mirko
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tycker Vallejo är utmärkta. Det jag inte kan göra med dem är att blenda på samma sätt som med Humbrol. Även om jag inte själv vill ha just den looken så klarar åtminstone Jaume Ortiz att blenda den på ett fantastiskt sätt. Så uppenbarligen går det.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av denstore »

Janne Nilsson skrev:Jag tycker Vallejo är utmärkta. Det jag inte kan göra med dem är att blenda på samma sätt som med Humbrol. Även om jag inte själv vill ha just den looken så klarar åtminstone Jaume Ortiz att blenda den på ett fantastiskt sätt. Så uppenbarligen går det.

Janne Nilsson
Med tillräckligt mycket retarder och flow aid borde det väl gå? Men det är ju inte så skoj med ett färglager som behöver en månad på sig för att torka. :)
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej o tack !!
Det är att jag söker en betydligt snabbare process när det gäller att måla ansikten och skintones. Jag har kört med Humbrol och oljefärg..o kladdat och smetat omkring i oändlighet innan det blivit klart..och ändå har det aldrig blivit klart eller bra. Tyvärr har jag ett "defekt färgsinne " som gör allt mycket svårare och därför provar jag Vallejo skintones box och följer instruktionen som medföljer i lådan med 6 olika skintones.
Guidningen göres av Jaume Ortiz som internationellt säkert är en artistisk guru , men jag kommer nog att snegla mer åt Calvin Tans alster och step by step på hans Blogg.Han gör inte så "skarpa steg" och mera mjuka "övergångar" i mitt tycke - Vad säger Janne som lite av expert på detta område ?

Så summa summarung : Nu testar jag Vallejo och hoppas på att inte kleta med ett ansikte i 2 veckors tid...får se hur det går. Ett seminarium jag skulle vila se vore när någon duktig figurmålare visade "step by step" hur han eller hon går till väga.
Mvh
Mirko
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av BrianKuehn »

Janne ska väl hålla föredrag och step by step snart... eller har jag uppfattat fel?
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av Janne Nilsson »

Mirko.

Att så gott som alla är duktiga och begåvade artister råder ingen tvekan om. Dvs hur de hanterar färgen, får finnish, mjuka övergångar, placering av skuggor och högdagrar samt detaljmålning är bland det bästa vi kan se.

Däremot vilken stil man väljer att ha i slutänden varierar. Den sätter man själv. Tycker själv att tex många spanska målare har en viss dragning till renässansmåleriet medans här uppe i norr strävar vi mer efter vardagsrealism. Givetvis är detta grovt och väldigt förenklat. Själv gillar jag Micke Blanks finnish och stil och försöker eftersträva den själv. Kanske är valet i viss mån färgat av vår vänskap?

Därför blir det svårt tror jag, speciellt för dig om du har svårighet med färgnyanser att gå efter någon annans manual.

Att jag själv försöker gå mer över till Vallejo har dels att göra med att jag till och från blir känsligare mot Lack-naftan och att Vallejo är smidigare att arbeta med tack vare den praktiska förpackningen. När det gäller sprutmålning håller jag mig fortfarande till Tamiya i står utsträckning och jag har faktiskt hällt över deras färger på flaskor av Valljeo-typ.

Brian.

Har ingen sådant på gång eller lovat mig veterligen? Magnus Fagerberg höll ett föredrag på C4 nu senast som var mycket intressant. Jag tycker det skulle vara intressant att höra ett liknande föredrag från Markus Eriksson eftersom jag gillar hans figurer och den finnish han har.

Magnus.

Det funkar i teorin men ej i praktiken,

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av mirkobayerl »

Tack Janne
Du skrev :
....Däremot vilken stil man väljer att ha i slutänden varierar. Den sätter man själv. Tycker själv att tex många spanska målare har en viss dragning till renässansmåleriet medans här uppe i norr strävar vi mer efter vardagsrealism. Givetvis är detta grovt och väldigt förenklat.....

Jag tycker du sa det bra och varför skulle detta vara grovt och väldigt förenklat ?...varför göra det lätta komplicerat ?
Det samma gäller ju ofta vädring och målning av pansar...det är skillnad på syn och tek. beroende på varifrån man kommer.....Tror att en Brasilianare eller syd spanjor har svårt att identifiera sig med hur man påverkas av långa vintrar och alla dessa skiftande årstider vi har här.På detta sett påverkas ju även våra ansikts färger och även fordon såsom pansar etc...?
Jag själv skulle - om jag hade talang - måla ansikten med minimala skiftningar men ändå med liv i eftersom jag bygger mest från våren och vintern 1945...Då bör man begränsa sig - om man jagar realism - med alltför artistiska piruetter i skarpa och färgglada toner. Därför skulle jag älska att se Jamue eller Calvin o Co...måla ansikten som porträtterar våra nordiska ansikten i November - April .
Titta bara på min absoluta favorit , Calvin Tans Pansar kille från Das Reich 1945...absolut stunning..men ansiktet utstrålar inte den tunga tiden jan - April 45...
Men hur ska man göra ? Det måste vara oerhört svårt ?
Tack
Mirko
Skriv svar