Vallejo vs Lifecolor!!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mattias Friis
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:43
Ort: Nyköping

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av Mattias Friis »

Hej Mirko. Vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket men jag har också sökt efter snabbt och enkelt sätt att måla ansikten men ändå med ett hyfsat resultat. Tanken var att måla med Vallejo och med så få färger som möjligt för att undvika komplicerade mixer som jag aldrig kommer ihåg blandningsförhållandena i. Såg en tråd av en norrman som inspirerade mig och från den utvecklade jag en egen stil som passar mig. Enkelt och bra.

I länken nedan så ser du vad jag menar. Ansiktet blev i mörkaste laget då även jag föredrar de blekare nordiska tonerna men det är ju enkelt att anpassa färgblandningen. Det var ett tag sedan jag målade ansiktet som visas och mina arbeten efteråt har blivit mer i den stil jag eftersträvat.
Under kategorin "Figures" finns en rysk soldat från Afghanistan som jag gjort nyligen och enligt metoden ovan fast med ett blekare slutresultat.

http://www.little-norway.org/forum/inde ... opic=222.0

Kanske kan du använda det som en grund för att hitta stilen du söker.

Lyckat till.
/Mattias F.
Livet är ett skämt så varför inte skratta åt det :-)
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej Matthias
Tack för tipset . Du verkar ha funnit en bra formula..less the better :) Ser bra ut. Skulle personligen ha ett ännu mera blekt ansikte..men det blir nog svårt i den skalan att få till det. Jag tror får man till basfärgen så kanske resten ger sig.....så småningom. Inte lätt att ha defekt färgsinne :(
Kommer ihåg att jag gjorde några fina ansikten ( tyckte jag själv ) som jag kletat och jobbat med i minst en vecka...var jättestolt. Ville bara får bekräftelse av min fru !!! Men hon sade : Men herregud de är ju gröna in ansiktet....
- Vafalls..Gröööna ???
- Ja de är gröna och grå plast lyser igenom !!
Den dagen blev vi osams och mitt självförtroende fick sig en rejäl törn ;)
Uppenbarligen hade jag gjort en "vansinnesfärd" med mix av oljefärger och humbrol att det urartade till en gröngrå sörja....Får inte upprepas :)
Tack igen
Mirko
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av BrianKuehn »

Förlåt Janne! Då var det önsketänkande från min sida...

Men skulle inte byggdagarna på Arsenalen vara en ypperlig tillfället för något sådant av någon som kan och vill?
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Mattias Friis
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:43
Ort: Nyköping

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av Mattias Friis »

mirkobayerl skrev:Hej Matthias
Tack för tipset . Du verkar ha funnit en bra formula..less the better :) Ser bra ut. Skulle personligen ha ett ännu mera blekt ansikte..men det blir nog svårt i den skalan att få till det. Jag tror får man till basfärgen så kanske resten ger sig.....så småningom. Inte lätt att ha defekt färgsinne :(
Som sagt, jag försöker få till en ljusare/blekare ton på mina figurer sedan jag gjorde denna men det kan nog vara bra att anpassa blekheten/solbrännan efter vilket frontavsnitt man valt.

Rent generellt har jag gått över till att göra all målning (fordon, figurer, terräng osv) ljusare för att kompensera den ofta rätt dunkla belysningen i lokaler. Det svåra är att jag ofta målar under en bra lampa (med dagsljus) vilket gör att tonen känns lagom men i en normalt upplyst lokal så blir resultatet något mörkt. När resultatet känns för ljust under arbetslampan är det oftast bra anpassat för de flesta lokaler.

Med vänlig hälsning
/ Mattias
Livet är ett skämt så varför inte skratta åt det :-)
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Vallejo vs Lifecolor!!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej igen
Du säger att Du målar ljusare för det är mörkt i lokaler...Det är ju så att om man målar figurer och - låt oss säga - tyska stridsvagnar bör man givetvis också tänka på skalan. Om man målar te.x ett SS ek lövs cammo efter existerande autentiska färgdirektiv - blir det helt enkelt för mörkt i skala 1 /35..man bör ljusa upp alla färger.Likaså bör man kanske inte följa mönster skalan för då skulle de bli aldeles för "plottrigt" !!?.... Detsamma gäller de tyska RAL färgerna..målar du efter orginal färg( RAL ) blir helt enkelt vagnen för mörk och dunkel. En tysk rödbrun eller oliv grön RAL färg på en färgpallett/chip är mörk , men skulle man se den i full skala på en stridsvagn skulle ju det naturliga ljuset tona upp färgerna - därför bör man ljusa upp alla färger i mitt tycke om man målar 1/35 likaså. Själv målar jag liksom Du i ljusare färger , dock inte för att den ska passa in i mörka lokaler utan för att få den rätta skala känslan. Jag tror i dagens model värld finns det ingen som tar direkt ur burk de tyska rödbruna eller den gröna och airbrushar på, utan man ljusar upp färgerna.
Hoppas jag inte slant iväg från temat..men visst är det intressant att tala skala och färger, shading, Light/shadow, highlights..matt , halvmatt eller blankt..... :)
Mvh
Mirko
Skriv svar