S 14?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: S 14?

Inlägg av Lars Ekström »

Att nosarna på 21or som tillhörde tredje division skall var gula är det nog ingen tvekan om. Att de dessutom målades vid ett annat tillfälle än när övrig märkning gjordes är nog ett vettigt antagande. Beträffande hur nyansen relateras sig till övrig gul respektive vit märkning varierar beroende på bland annat ljusförhållande. På vissa bilder är det väl urskiljbart att det det fanns en tunn vit kant, på andra inte. Detta kan bero på att en variant av målning inte hade kantlinjering. Vilken variant som kom först kronologiskt vet jag inte. Leif Fredin gjorde en målnings och märkningsritning som om jag känner honom rätt bygger på den officiella versionen. Ritningen har en vit kant för nosfärgen och upptar dessutom vit som stabsfärg enligt tradition.
På de bilder som finns på 21or ur tredje division så varierar det otroligt hur den gula färgen uppträder på fotot. Upplevelsen av hur en blank respektive något sliten nedmattad färg framträder på bild kan ju också skilja sig åt. Den förklaring jag kan tänka mig för din bild på 21an är att färgen är blank och nymålad och dessutom inte var den färgnyans som skulle appliceras enligt anvisningarna. Beträffande stabsflygplan så sköttes dessa ur personal från andra division ett tag, om detta flyttades över till tredje är osäkert. Stabsplanen på F 9 hade vit nos, vilket kan ses tydligt på vit B.
Vi har kanske berört en ny fråga. Fanns det en mixad märkning på tredje division? ett stabsplan med vit nos och getingen på sidan?? spännande.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 14?

Inlägg av bergwall »

Jo precis jag borde skrivit det också, det fanns enligt Åke stabsplan J 21:or märkt A och B, underhöls som du skriver vid andra div.

Den J 21 som finns på nedre bilden, vy på flygplanets högra sidan är märkt J (med vit bård på bokstaven på fenan).

Här är urklipp ur märkningsritningen också.
Bild
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: S 14?

Inlägg av Lars Ekström »

Något som slår mig är 21orna på dina två bilder saknar beväpning, eventuellt enbart övertejpat för ksp. 21401 har fått en kamera monterad i nosen samt att de är i följd, J och K.
Bergwall, Jag misstänker att du är personen bakom RB design så jag får passa på att tacka för ditt arbete med att ta fram dekaler till svenska kärror.
Titta gärna in på FB sidan Kungl Göta flygflottilj.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 14?

Inlägg av bergwall »

Ja, tack själv, det är ni som skapar förutsättningarna. Jag döpte om firman till det lite mer kommersiella Moose Republic Decals för något år sedan. Det är därför märkningsfrågor blir väldigt centralt för mig, och anledningen till att jag kanske upplevs lite bråkig ibland (?). Det är intressant och väldigt jobbigt att utmana tankebanorna då jag själv fått göra det många gånger och även helt ändrat idéer. Det är svårt att förbli ödmjuk inför min egen hängivenhet till den uppfattning som jag ofta har.

Angående öppningarna för ksp så är det kanske stålplåtar? Jag såg det nu i märkningsritnigen.
Bild
EDIT: Kommentaren i märkningsritngnen avser den centralt monterade kanonen ser jag nu, du pratar om de på vardera sida om det (13.2 mm).

Jag tittade till hemsidan om KunglGöta flygflottilj då och då men har missat FB-sidan. Det blir snarast!
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S 14?

Inlägg av Stellan »

Robert, du är inte bråkig. Bara fyrkantig, tråkig och tjurskallig ;)

Vi som har åsikter och ibland bygger något kan ju ha alla möjliga åsikter och visst kan nog alla skriva under på att man vill återge något så korrekt som möjligt. För dig som de facto forskare och dessutom har en rörelse är det ju viktigt att få dina produkter korrekta för trovärdighetens och inte minst ekonomiskas skull. Jobba vidare som du gör!
Stellan Schroeder Englund
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: S 14?

Inlägg av Magnus Billestedt »

Ja Robert , Ansök om tillträde till min F 9 grupp :)
Jag har rätt mycket information gällande olika flygplan som jag fick av en avliden vän som jobbade på andra Div mellan 1943-1968
Han berättade för mig rätt mycket om J 21 och märkningar färger även olika officerares attityder mot andra

Nu när Airfix kommer ge ut Hawker Hunter F4 så varför inte passa på ge ut dekalark i 1:48 med olika märkningar från olika flottiljer där J 34 fanns !

Mvh F 9 Magnus
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar