S 14?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 14?

Inlägg av bergwall »

Jodå, jag har sett filmen (såg den nu igen). Jag tolkar den som i högsta grad "sann", dvs precis som ni säger vita stationskoder och gul flottiljsiffra, men jag låter det vara osagt beträffande "92", med same. Jag hakade upp mig på att flottiljsiffran är "vit" om man ska tolka svartvita bilden. I så fall skulle jag hävda att både stationssignal och flottiljsiffra var vit och det kändes inget bra.

Jag kan bara konstatera att det är svårt, min bedömning är inte bättre än någon annans och det är bra att det fördes på tal så det blir ämne för diskussion, jag vet inte. :cry: ;)

EDIT:
Några bilder på J 21 som visar vad som sannolikt borde vara en gul nos. Förklaringen kan vara att nosarna slets lite mer och att man målade om dem, det man ser är lite fräschare färg helt enkelt. Eller kan det till och med vara vitt, men det kan jag inte komma på någon rimlig förklaring till (eller an det vara något annat fabrikat på färgen?).

Bild

Bild
EDIT: Flygplanet är märkt J (med vit bård) då man ser hela bilden.

Jag vet inte om man kan se någon vit rand där mellan det "gula" och det gröna? Om man kan tänka sig att det är en vit rand skulle man med liknanade resonemang kunda tänka sig att flottiljsiffran på S 14 3-92 är gul medan, stationskoden är vit. Hur ljust ser nymålat gult ut, och hur ljust ser vitt ut? Det blir ju väldigt svåra frågeställningar (beror kanske på ljus, film och filter som vi omöjligt kan ha koll på). Man kan ju bara lägga samma de olika fakta eller indicier som finns till hands och göra en rimlig bedömning.

Tre "indicier" som lutade åt gula siffror:
* Flottiljsiffran ser lika vit ut (vilket kanske kan resoneras bort)
* Bilden i SFT 2015-5 tyde på att märkningen på motorkåpan såg ganska "mörk" ut (bild tagen med annan film eller vid ett senare skede, ser man siffrorna över huvud taget?).
* Märkningsbestämelserna (vad är det värt, man gjorde ju lite som man ville, eller viste inte hur det skulle vara)

Ett indicium på att det skulle vara vita siffror.
*Andra flygplan (eller är det bara ett?) var målade gul flottiljsiffra och vita stationskoder.

Jag funderade lite på vad de olika flygplanen hade för historia, kan något av dem nyligen märkts om, medan de andra behöll gammal märkning? Eller att man ändrade flottiljsiffran men lät stationskoden vara kvar. Det är också svårt att svara på eftersom serienumret på F3-92 är okänt/osäkert.

Jag fick förresten en text från intendent Anders Sandström på FVM när jag jobbade med instruktionerna till S14, ett urklipp:
Den 4 maj till den 11 maj förstärktes gruppen med en S 14 som tillhörde Spaningsgrupp VI från F3, som större delen av kriget var baserad i Boden och på F21 Kallax. Denna S 14 var märkt F3-92 och hade ”divisionsmärket” som föreställer en fotograferande same i fallskärm, åtminstone på vänster sida av flygkroppen (Bild bl.a. på sidan 23 i Kontakt 46). Det var målat 1943 av det värnpliktiga väderbiträdet på F21, Bengt Burman, på både denna stork och de tre S 17 som ingick i Spaningsgrupp VI. Troligen har ingen annan S 14 burit märket, men det vore roligt om man kunde hitta någon bild på S 17 med det! Att döma av texten i Kontakt 46 kan det finnas.

Det finns en del andra bilder på bla J 29 och J 22 som också visar olika märkliga nyaser av gult (särskillt tydlig på vissa ortokromatiska bilder) men det här är två som jag hade på rak arm. Problemet är att vi som så många gånger förr, vet vad vi borde förvänta oss, eller har en uppfattning om det.
Senast redigerad av bergwall den 02 mar 2020, 12:05, redigerad totalt 2 gång.
PederT
Inlägg: 605
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: S 14?

Inlägg av PederT »

Ytterligare ett inlägg. Jag googlade på S14 och hittade Notis 1 och 2 från AEF(Arboga Elektroniska Förening)
där det finns en bild på just individ 92. Där kan man jämföra anropssignalen 92 på fenan med det vita på
rödakorsmärket. Jag tycker att siffrorna ser vita ut jämfört med det gula i kronmärket och flottiljsiffran.
Man kan ju givetvis diskutera detta nästan hur länge som helst. Det bästa skulle vara att fråga någon som var
med, men denne struntade nog i om siffrorna på fenan var gula eller vita, så det var väl inte någon bra idé.
Jag har ju tänkt att märka min S14 som 92, så det blir nog vita siffror, tror jag.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S 14?

Inlägg av Stellan »

Tycker att nyanser kan skilja avsevärt beroende på vinkeln mellan fotograf och ljuskällan. På bilder av samma individ men tagna i olika vinklar så kan det bli anseliga nyansskillnader så detta kan vara värt att kolla om det finns flera bilder på samma individ. Det gula i kronmärket är väl inte direkt klargult och om man använder annan färg eller har applicerat exvis flottiljsiffra som dekal relativt nyligen så kan det skilja i nyanserna. Vad jag tycker mig märkt i alla fall.
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 14?

Inlägg av bergwall »

Är det bilden här:
https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/S ... otis_2.htm
Samma som i Kronmärkt va?

Jag hittade igen artikeln på SFF:s inloggningssida.
Bild

Det här är ju en annan individ med den fotograferande samen,om man nu inte märkt om samma flygplan? Man kan även lägga märke till att det står ytterligare en S 14 i bakgrunden som har rödakorsmärken på undersidan vingarna samt att den S 14 som är närmast fotografen också har ett rödakorsmärke som kikar fram strax bakom en av meknikerna. Notera även att bilden är ortokromatisk, gult och blått är omvänt i kronmärket, dvs gult framträder något mörkare än det normalt gör med "konventionell" (monokromatisk??) film. Det är nog det som till slut fälde mitt avgörande att välja gult i instruktionerna.

Jag snubblade på en annan bild också föreställandes 92.

Bild

Båda bilderna är tagna från SFF:s arkiv, jag har tagit mig friheten då ämnet "helgar medlen" eller vad säger man...?
PederT
Inlägg: 605
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: S 14?

Inlägg av PederT »

Jo Robert, den nedersta bilden i AEF:s notis är det jag gått på.
I Kronmärkt på sidan 113 är inte fenan med på bilden.
Jag vill också tacka alla för de intressanta inläggen.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: S 14?

Inlägg av Lars Ekström »

Med referens till bilderna på J 21 från F 9 så kan det vara lite lurigt. Ganska troligt är att de tillhörde staben(Vit) och tittar man på de detaljer som är vita på divisionsemblemet(Getingen) så matchar de nosen ganska bra.
Det där med "rätt " färg är inte lätt, man får även lägga in i beräkningen att målningsanvisningar inte alltid följdes eller hade hunnit uppdateras.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 14?

Inlägg av bergwall »

Hej Lars,
Jag är mycket tveksam till att J 21:orna skulle tillhöra staben. Jag har inte lagt upp hela bilderna med tanke på att inte var helt hänsynslös mot upphovsrätter och liknande, man ser en vit bård på bokstaven på fenan (nedersta bilden). Jag har inte heller hört att det fanns J 21:or som tillhörde staben på F9, men det bör nog kontrolleras innan jag säger något säkert. Jag känner mig bekväm med påståendet att nosen är gul. Det finns liknanade effekter med flurocernade färger, både gul och röd, de ser knallvita ut på svartvita bilder.

Handlar det inte om olika ytor och nyansers förmåga att reflekterar ljus olika mycket? Om jag får gissa så tror jag att man kan få samma effekt på nymålad gul yta.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: S 14?

Inlägg av Lars Ekström »

Det finns två varianter av målningsvarianter för nosen på 21 under f 9 tiden, med och utan vit utlinjering, naturligtvis blir det lite mer osäkert att bedöma kulörer då denna vita linje saknas. Enligt uppgift så skall det ha funnits 21or på F 9 som var tilldelade staben och i SFF bildarkiv ser man några exempel på detta, bla. vit A och B. Bilderna är tagna i varierande vinklar så inverkan av ljusförhållande borde inte spela någon roll. Ställde frågan till min kompis(F 9 Magnus) som sköter hemsidan för Göta flygflottilj och han bekräftar 21 på staben.Tyvärr så hittar jag ingen direkt dokumentation från tex. krigsarkivet. Kul att resonera kring detta, men det få väl bli ett personligt val till slut. Gult eller vitt? Det har ju dykt upp liknande diskussioner förut och kommer att dyka upp. Apropå F 9 så var det heta diskussion länge om målningen på undersidan av J 11, fanns det "silvermålade" som en del hävdade?
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S 14?

Inlägg av Stellan »

Intressant diskussion. Ang J 21:an så hittar jag detta på SFF:s sida

21401 J 21A-3
….......
>>Haveri 1949-11-14. Märkning 9-blå U >>
reparerades.
21401 hade då 54 ggtimmar.
Det skall även sägas att 21401 redan 1949-09-28 "råkade ut för något" !, ggtiden var då 51 timmar.
Enligt boken::J21/J21R av Mikael Forslund hade 21401 även koden gul K, F9, med ”gun kamera” i nosen, osäker om tidpunkten för den koden, men ”getingen” fanns på plats i nosen.
Ommärkning säkert vid något av dessa tillfällen?

Någon som har kontakt med Forslund och fråga honom varifrån uppgiften om gul K kommer ifrån? Personligen har jag svårt att tolka en så pass ljus nyans som gul med tanke på att övriga gula ytor är relativt mörka. Måste vara en väldigt ljus citrongul nyans i så fall är min tanke. Men fel har man ju haft förr... Det tycks vara samma nyans på K:et på nosstället och nosställsluckan OCH dessutom på detaljerna på getingen som jag vill minnas har vita detaljer?
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 14?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Angående J 21:orna så har jag korresponderat med Åke Hall och Mikael Forslund.

Deras likritktade svar är att nosarna på J 21 är gula, och troligtvis ganska nymålade. Det är oklart om de gillar att bli citerade på publika sidor men Åke svarar att anledningen till att de skiljer sig så mycket i nyans är att det utgick en flottiljorder som angav att nosarna skulle målas (det kan tidigare varit instruerat så att spinnrar skulle målas?). Nosmålningen blev då vid ett senare skede än resten av märkningen.

Ytterligare en bild som återfinns i "Vingat vapen":
Bild

Med bakgrunden av detta kan man kika på svartvita bilder med lite fler infallsvinklar. Jag stäldes inför liknanade frågeställning gällande S 31, jag var väldigt svårövertygad om att S 31 aldrig hade vita siffror till en början (högt numrerade) tills jag såg en ortokromatisk bild, då blev det väldigt tydligt. Nu kan det väl kanske funnits undantag men jag har valt att se det på det viset.

Vi kanske borde starta en tråd med enbart lite märkliga bilder, avseende tolkning i märkningsfrågor? Svartvita eller färg. För att sprida kunskap, öka förståelsen samt etablera en bredare allmänn bas för vad man kan tänkas tolka in?

Om jag ska återgå till S 14 så kan jag tänka mig att flygplanet med stationssignal 3 på nosen skulle kunna vara samma flygmaskin som i filmen men att den fått uppdaterad märkning i samband med rödakorsmärkningen. Man kan väl tänka sig att "våran" 92 märktes i samma veva eftersom målningen ser ut att vara anolg mellan de båda. Jag vet inte om det är vågat att påstår att "3" har den fotograferande samen på nosen samt rödakorsmärke på kroppen. Bilden är ju inte förträflig på något sätt men för mig är det tillräckligt tydligt fasstän det kan finns andra som inte håller med.
Skriv svar