S 14?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 607
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

S 14?

Inlägg av PederT »

Jag ska märka en S 14, och har bestämt mig för en av de sk "Fjällstorkarna",
nämligen den med den fotande samen. Den är ju märkt med nr 92, nu har, efter studie av foton,
uppstått en fråga, ska siffrorna vara vita eller gula?????? Vad jag kan tyda foto till ska de vara vita,
det är en klar skillnad på siffrorna och det gula i kronmärket. Anvisningar säger dock gula???!!
Vad anser ni som läser detta? Tacksam för synpunkter!

//Peder
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S 14?

Inlägg av Stellan »

Vita.
Stellan Schroeder Englund
PederT
Inlägg: 607
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: S 14?

Inlägg av PederT »

Tack för svaret Stellan, jag är av samma åsikt, men vill gärna höra fler åsikter.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: S 14?

Inlägg av magnusf »

Hej Peder!

Det finns en film om fjällstorkarna under 1944-1945 där man tydligt ser att åtminstone de tre flygplan (märkta "2", "3" och "60") som figurerar i filmen har vita siffror: https://www.youtube.com/watch?v=H5dv_Hr0UsI

Hälsningar

Magnus
Mats Averkvist
Inlägg: 992
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: S 14?

Inlägg av Mats Averkvist »

Notera att "60" har svarta flottiljsifffor, medan de andra har gula.
PederT
Inlägg: 607
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: S 14?

Inlägg av PederT »

Tack Mats och Magnus, det uppstod ännu en fråga: Kronmärken på ovansidan vingarna eller ej?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: S 14?

Inlägg av magnusf »

På en av maskinerna som skymtar förbi när den startar finns det definitivt kronmärken på vingarnas ovansida. De var borta under större delen av andra världskriget men återinfördes formellt i december 1944. Har du koll på vilken period "din" maskin är från?

Hälsningar

Magnus
Mats Averkvist
Inlägg: 992
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: S 14?

Inlägg av Mats Averkvist »

PederT skrev: 04 feb 2019, 13:52 Tack Mats och Magnus, det uppstod ännu en fråga: Kronmärken på ovansidan vingarna eller ej?
Svar ja! (syns också i filmen).
Dvs, om flottiljsiffran var.gul. Blev gul samtidigt som kronmärken på vingarnas ovansida.
Egentligen skulle kodsiffrorna också blivit gula, men alla ändringarna blev inte utförda samtidigt. (som vi ser i filmen).
bergwall
Inlägg: 617
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 14?

Inlägg av bergwall »

Hejsan,
Ja ni, det här var något jag grubblade på, och grävde rätt länge i när jag tog fram dekalerna för S 14 Stork. Jag tänkte också i ett tidigt skede att de var vita men efter lite utbyte med Leif Fredin och studier av bilder så ändrade jag mig och kom fram till att de troligtvis var nymålade gula.Det kan också se väldigt ljust ut på svartvita bilder.

Jag hittade den här korrespondensen mellan mig och Leif Fredin från 2014.

18 september 2014

Hej igen Leif!
Jag hänger kvar vid ämnet om märkning av S 14 Storch ett tag till.

På bilden av Fjällstorkarna" så ser flottiljsiffran "3" mycket ljusare ut än det gula i kronmärket, jag tänkte först att det de var vitt men jag tror det är någon annan effekt som gör sig synlig (liknande finns på bl.a. på S 31 etc).

Nu till frågan. Införandet av gula siffror på spaningsflygplan infördes ett årtal som jag inte mins nu (har inte KM med mig på jobbet men det var innan 1948 åtminstone). Fanns det tidigare vitmålade siffror (på ex.vis S 14) som hängde kvar ett tag? Dvs kan siffrorna på vissa S 14 vara vita, ex.vis stationskoderna/anropssignalen på Fjällstorkarna? På senare bilder ser siffrorna mörkare ut och intuitivt borde det således vara gult.

Jag skickar med både vita och gula siffror på min a dekaler men jag skulle vilja uttrycka i instruktionen vad som är mest troligt.

Vidare kan jag läsa i Karlströms Flygplansritningar Nr 4 att S 14 fanns på F5 Ljungbyhed, menar han de som samlades ihop under/efter kriget eller fanns det F5-märkta S 14?

Hälsningar
Robert


19 september 2014
Hej

Vad gäller kulören på siffrorna vid kronmärket enlig bestämmelserna i fo nr A 65 från december 1944 var de gula. Om de verkat ljusare än kronmärkets gula kan det kanske bero på att de var nymålade, den gamla färgen på kronmärket hade mörknat.

På fenan kunde det tydligen vara både vita (i alla fall vid F 11 när det är treställigt nummer) och gula. Vid F 21 kan de ha varit svarta (siffror 1-4) omkring 1954, före (1952-53 siffror 41-44) och efter (1955 och framåt siffror 12-14) gula. (regnr 3812, 3813, 3816 och 3819 resp)

Undantaget nr 3810 som var vid F 21 1947-1951 märkt blå F.

Kan inte hitta i Flygplansritningar 4 något om F 5 (fanns det fler upplagor?), står det så är det helt säkert ett feltryck.

Jag vet inte om ovanstående är till någon hjälp men så har jag uppfattat det hela.

Hälsningar

Leif


Det finns också en artikel i SFT för inte så många år sedan 2015-2017 (uppskattningsvis) som visar en "Fjällstork" som har samen på kroppen men stationsignal på motorkåpan är inte 92. Man ser den först inte, och jag tolkar det som att siffrorna sannolikt inte är målat i vitt för då skulle den synas betydligt bättre, samt att de båda flygplanen målades i samma manér. Någon får gärna hjälpa mig med ref på SFT-numret, det är ganska tidigt i tidningen. Det kan förstås vara tal om samma flygmaskin men enligt utsago ska fler flygplan ha utsmyckats med den fotograferande figuren i fallskärm. Det som fällde mitt avgörande var mest att flottiljsiffran (3) såg lika vit eller blek ut som siffrorna på fenan.

EDIT: Bilden återfinns tydligen på sida 20 i SFT 2015-5. Jag har inget vidare minne för tillfället vad den exakt förställde men jag skulle gärna höra hur andra tolkar den.

Det är ganska naturligt att slutsatsen eller antagandet ifrågasätts om man kikar på bilderna. Ska se om jag hittar någon mer info eller noteringar, jag tror det var något jag funderade på rätt länge. Jag har några andra exempel på effekten av olika nyanser av gult i siffror och kronmärken, ska se om jag har tid att scanna osv.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 04 feb 2019, 16:30, redigerad totalt 4 gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: S 14?

Inlägg av magnusf »

Robert! Har du kollat filmlänken? Jag bedömer definitivt siffrorna som vita där, man ser både kronmärket (gult) och siffrorna (vita) samtidigt så det är nog inga konstigheter med filmen...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar