J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av kifobefa »

jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av jonaszett »

Att den va på gång va väl känt sedan länge men att den är en äldere Mk. utan tand viste iaf. inte jag.
Svenskt direkt ur lådan...
Bild
Bild
Z
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av bergwall »

Tjohej,
Ja, även om jag har halvdåliga nyheter så förekom ni mig ännu en gång. Jag har ett halvfärdigt jobb beträffande J 34 Hunter i 1/32, det är de svarta och vita siffrorna som trycks separat som fortfarande är otryckt. Men jag tog chansen att klämma in motsvarande tryck i 1/72 nu i januari så de kommer strax. Dessvärre får jag göra er besvikna angående 1/48-skalan, dessa har jag inte planerat ännu.

Nedan ses ett utkast så det är fortfarande pågående arbete.
Bild

Dekoren med flygplanssilutterna (Acro Hunters) kommer också, om någon blev orolig en kort stund.. ; )
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av Gabriel »

Oj oj oj! Nu bygger jag förvisso inte 1/48 så det påverkar inte mig särskilt mycket, men det är alltid kul när det dyker upp byggsatser som gör det möjligt att bygga svenskt direkt ur lådan!

Härliga nyheter Robert! Med ett J 34-ark i 1/72 från dig kan jag nu strunta i Flying Colors gamla dito (där kvalitén inte känns helt på topp) som jag har liggandes. Revells låda med konverteringssats till rätt version ligger redan i stashen! :D

/Gabriel
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av Johan Elvin »

Robban
Nu ligger dina prioteringar väldigt snett med verkligheten.
Vi har ju diskuterat detta tidigare, det är 1/48 som du ska lägga ditt fokus på, sen får du klämma in dom andra lustiga skalorna i mån av tid. ;)

Att det skulle komma en Mk.4 av Huntern var väl ingen större överrasking. Trevligt att dom tar med ett Svenskt märkningsalernativ.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av jonaszett »

bergwall skrev: 07 jan 2019, 23:40 Tjohej,
Ja, även om jag har halvdåliga nyheter så förekom ni mig ännu en gång. Jag har ett halvfärdigt jobb beträffande J 34 Hunter i 1/32, det är de svarta och vita siffrorna som trycks separat som fortfarande är otryckt. Men jag tog chansen att klämma in motsvarande tryck i 1/72 nu i januari så de kommer strax. Dessvärre får jag göra er besvikna angående 1/48-skalan, dessa har jag inte planerat ännu.

Nedan ses ett utkast så det är fortfarande pågående arbete.
Bild

Dekoren med flygplanssilutterna (Acro Hunters) kommer också, om någon blev orolig en kort stund.. ; )
Bild
Z
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av Andre B. »

Hur är konverteringssatsen till J 34?
Jag har sneglat länge på Revell's Hunter i 1/72. Hade Airfix gett ut en J 34 i 1/72 hade jag stått i kön...

Det ser fint ut det där Bergwall. Jag får nog köpa en Revell Hunter till slut ändå (och sluta slipa på den gamla Airfix utgåvan). Kommer ihåg hur jag som liten byggde en Acro Delta Hunter efter ett byggreportage i tidningen Pilot...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av Johan_Röd »

Detta var fin-fina nyheter!
Riktigt roligt med ett nytt fint dekalark från "Moose"!
Men, det har blivit lite tokigt med den gula nosringen på F 10-59.
J 34 Hunter fanns bara på 2. Div. på F 10 (20 st).
Alltså ska nosringen vara blå, på känt manér.
F 10 fick sina J 34 i väntan på J 35 Draken. En kort tid fanns det
faktiskt tre olika flygplanstyper på F 10:
1. Div. med J 29, 2. Div. med J 34 Hunter och 3. Div. med J 35D.

Med vänlig hälsning,
Tor
Senast redigerad av Johan_Röd den 08 jan 2019, 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av Gabriel »

Andre B. skrev: 08 jan 2019, 13:45 Hur är konverteringssatsen till J 34?
Det är Freightdogs sats som ger nytt utblås, ersättning för sågtänderna i vingen, nytt nosställ och nya huvudhjul samt en ny centersektion till flygkroppen som ger andra luftintag. Förutom delen till kroppen är allt "plug and play", just denna del måste man såga ut plats för.
Det enda som man måste tänka på är att den stora mängd resin som hamnar bakom huvudställen lär kräva rejält med motvikt i nosen. Frågan är om ställen orkar med detta i längden?
Oavsett ser detta ut att vara det enklaste sättet att få till en J 34 i 1/72 i nuläget.

/Gabriel
(Jag ber om ursäkt för ev. trådkapning)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av Andre B. »

Gabriel skrev: 08 jan 2019, 14:47
Andre B. skrev: 08 jan 2019, 13:45 Hur är konverteringssatsen till J 34?
Det är Freightdogs sats som ger nytt utblås, ersättning för sågtänderna i vingen, nytt nosställ och nya huvudhjul samt en ny centersektion till flygkroppen som ger andra luftintag. Förutom delen till kroppen är allt "plug and play", just denna del måste man såga ut plats för.
Det enda som man måste tänka på är att den stora mängd resin som hamnar bakom huvudställen lär kräva rejält med motvikt i nosen. Frågan är om ställen orkar med detta i längden?
Oavsett ser detta ut att vara det enklaste sättet att få till en J 34 i 1/72 i nuläget.

/Gabriel
(Jag ber om ursäkt för ev. trådkapning)
Det går inte att borra "lätthål" där det inte syns i resindelarna? Behövs resindelarna för att ersätta sågtanden? På Airfixen behövde jag bara fila och slipa till vingarna för att få bort sågtanden...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar