Har storleken betydelse ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Har storleken betydelse ?

Inlägg av Lennart 12 »

Jag ser då och då att ni skriver Vingjette" då någon byggt figur miljö och basplatta. I min okunskap så betecknar jag den typrn av modeller som diorama/ or . Min fråga är, när övergår en Vingjette" till att bli diorama, och vice verca ? För om jag te.x har en basplatta med måtten 100X100 mm med en byggnad, och ca 100 figgar i skala 1/160 , är det då en Vingjette" , eller ett diorama ? Förstår ej ! //Lennart
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av Lurifax »

Nope ... storlekem har ingen betydelse. :D

På C4-OPEN så finns det en indelning i vinjett och diorama. Diroamat innehåller en handling en händelse eller en idé. Denna bedöms också. Vinjetter innehåller inget av detta. Vinjetten är till för dem som vill ha en modell, några figurer och basplatta med terräng bedömd.

Vinjett har en del olika betydelser, bl a "utsmyckning" eller "liten bild". Vinjett används också för att beteckna en lite inledningsfilm eller melodi för ett radio- eller teveprogram.

Alltså kan man bygga "Slaget vid Lützen" med femhundra figurer som vinjett men göra ett diorama av kungens död om man vill.

Nu är detta inte en allmänt accepterade definitioner men jag tror att man i modellbyggarsammanhang resonerar på det här viset.

Hoppas det är till någon hjälp. Andra kan säkert fylla i med mer information.
holst

CU@C4
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av olindau »

Detta är mera en tävlingsdefinitiion, i ett diorama så bedöms det som kallas idé och komposition och på 08-Open tävlingen så viktar vi det värdet med 2 för att det är lika betydelsefullt som helhetsintrycket.
Ett diorama förväntas innehålla en händelse dvs det ska spegla en situation där det händer nåt. En vignette bedöms som en "vanlig" modell men man bedömer allt som är på basplattan t.ex fordon, figurer, träd, hus, landskap mm.
För en vanlig modell bedöms helhetsintryck, byggskicklighet, detaljeringsnoggrannhet, och målning-och-finish och endast modellen (flygplanet/fordonet) och inte eventuella figurer/startvagnar etc om det finns några.
Storleken har ingen betydelse

Se mera: https://www.ipmsstockholm.se/home/08-open/regler/

/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av Lerxzt »

jag tror att det finns många olika definitioner för detta, både bedömningstekniska och som andra varianter/uppfattningar. Min egen uppfattning, som jag betraktar det, är att en vignetten är ett "mini" diorama (med händelse/handling) eller en modell inklusive miljö kring (mer display av modell + kontext, alternativt några figurer + kontext). Det bedöms som Olle skrev olika. En liten vignette kan absolut vara ett diorama i dess mening att den förmedlar en händelse, och kan med fördel ställas ut som inom båda klasser (fast olika år). Dock kan större, mer visuellt imponerande dioramor möjligen ha en fördel då det är "extra" allt, jämfört med en litet anspråkslöst men ändå bra "mini" diorama så ibland (men jag hoppas inte) tror jag storleken har betydelse. Jag skall i år testa några av de vignetter som förra året var med i vignetteklassen att pröva sina vingar i dioramaklassen. Vi får se hur det går ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av Lennart 12 »

Tusen tack för informativa svar. Jo begreppet inom musiksnutt eller filmtrailer är ju vanligt. Men då förstår jag tankegången i det hela, när det gäller modellbygge :) //Lennart
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av Janne Nilsson »

Lerxzt skrev: 03 jan 2019, 10:09 jag tror att det finns många olika definitioner för detta, både bedömningstekniska och som andra varianter/uppfattningar. Min egen uppfattning, som jag betraktar det, är att en vignetten är ett "mini" diorama (med händelse/handling) eller en modell inklusive miljö kring (mer display av modell + kontext, alternativt några figurer + kontext). Det bedöms som Olle skrev olika. En liten vignette kan absolut vara ett diorama i dess mening att den förmedlar en händelse, och kan med fördel ställas ut som inom båda klasser (fast olika år). Dock kan större, mer visuellt imponerande dioramor möjligen ha en fördel då det är "extra" allt, jämfört med en litet anspråkslöst men ändå bra "mini" diorama så ibland (men jag hoppas inte) tror jag storleken har betydelse. Jag skall i år testa några av de vignetter som förra året var med i vignetteklassen att pröva sina vingar i dioramaklassen. Vi får se hur det går ;)

Mvh Micke
Min tolkning av reglerna är att det bara är tillåtet om objektet tidigare inte har tagit pris.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av Janne Nilsson »

Glöm förra. Ser nu att man har ändrat reglerna i just detta syfte.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av hanfeh »

Vad jag förstår så finns det ingen maxgräns på storlek av diorama och heller inget hinder att dioramat har många händelser eller situationer. Mitt pågående bygge är 95 x 145 cm och min begränsning ligger i hur brett plana delen i bagageutrymmet i bilen är.

Mina diorama är alltid kraftigt komprimerade men jag tror inte jag fått en enda kommentar på detta? Mitt Rb68 diorama skulle nog vara minst 10 x 10 m om alla komponenter skulle vara skalenligt placerade (skala 1:87).
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av zapper »

Lurifax skrev: 03 jan 2019, 09:38 Nope ... storlekem har ingen betydelse. :D

På C4-OPEN så finns det en indelning i vinjett och diorama. Diroamat innehåller en handling en händelse eller en idé. Denna bedöms också. Vinjetter innehåller inget av detta. Vinjetten är till för dem som vill ha en modell, några figurer och basplatta med terräng bedömd.

Vinjett har en del olika betydelser, bl a "utsmyckning" eller "liten bild". Vinjett används också för att beteckna en lite inledningsfilm eller melodi för ett radio- eller teveprogram.

Alltså kan man bygga "Slaget vid Lützen" med femhundra figurer som vinjett men göra ett diorama av kungens död om man vill.

Nu är detta inte en allmänt accepterade definitioner men jag tror att man i modellbyggarsammanhang resonerar på det här viset.

Hoppas det är till någon hjälp. Andra kan säkert fylla i med mer information.
Du har visserligen rätt i sak, men...

För att undvika begreppsförvirringen helt och hållet och slippa ifrån föreställningar om maxstorlekar etc. på vinjetter vs. diorama kör C4 med ”diorama - allmän bedömning” (id’e bedöms INTE), och ”diorama - utökad bedömning” (id’e bedöms).

Fortfarande skulle jag nog vilja påstå att alla som ställer ut kanske inte har läst om klassindelningarna och funderat över vad de ställer ut var. Minns ett mindre diorama med lysande och tydlig id’e som ställts ut i ”allmän bedömning” på C4 2017. Finns också exempel på tvärtom. Änyvej... Rätt ska vara rätt.

/E - vän av ordning
Erik von Rosen
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Har storleken betydelse ?

Inlägg av Lurifax »

zapper skrev: 06 jan 2019, 15:48
Du har visserligen rätt i sak, men...
Det i särklass vanligaste folk säger till mig, ... och till alla andra rättshaverister. :D

Men det är skönt att Zapper kunde klargöra vad som gäller på C4-OPEN. Det blir lätt lite för många groggar när man sitter och skriver på jobbet som jag gjorde.

... dessutom bra att veta eftersom jag själv planerar ett antal stora och mustiga dioramor till årets C4-OPEN ... :shock:
holst

CU@C4
Skriv svar