Universal Carrier 1/35?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Stellan »

Vilka alternativ finns att tillgå om man vill bygga en UC i 1/35, är det bara Tamiyas? Några akuta problem med passformen eller annat?
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av SvenYoung »

Hej Stellan!

Tyvärr så är det bara Tamiya's modell som finns i den skalan, än så länge. Man kan ju alltid hoppas att en ny kommer en dag.

Ganska ok modell, typisk Tamiya på 70 talet, helt klart byggbar. Inget akut, förutom att banden är rent hitte-på, alldelles på tok för grova. Antagligen pga gjutbegränsningar när modellen kom ut. Innebär att även drivhjulet är felaktig, med fel antal kuggar.

Obs att Tamiyas modell är en Mk.II och passar därmed inte till någon öken-vagn.

Resicast gör en del kanonfina updateringar och konverteringar till den :-)

Skall du bygga en? Kul vagn!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Stellan »

Här var det snabba puckar! Jo nog ska det byggas en men inte som man brukar å ingen ökenkärra blir det heller. Mk II är finemang för mina syften och råkar någon vilja göra sig av med en så lyssnar jag.

Knåpade ihop Tamiyas i 1/48 och det var en mycket trevlig upplevelse även om banden är helt knas även på denna modell. Fattar inte att man kan göra en modell som knappt behöver lim för att passningen är så perfekt men att det inte går att fixa banden på ett snyggt sätt...
Stellan Schroeder Englund
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Jens Tornblad »

Det pratas ju om att det såldes ett antal Universal Carriers i Sverige efter kriget på den civila marknaden men det enda jag sett av detta är en annons från när det begav sej. Såldes det överhuvudtaget någon? I så fall, har någon sett en sån?
En obyggd modell är också en modell...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Stellan »

Jens Tornblad skrev:Det pratas ju om att det såldes ett antal Universal Carriers i Sverige efter kriget på den civila marknaden men det enda jag sett av detta är en annons från när det begav sej. Såldes det överhuvudtaget någon? I så fall, har någon sett en sån?
Hehe, det skulle just bli en av dem du pratar om. Jo, det såldes en del som användes av bönder och i skogsarbete bla.
Stellan Schroeder Englund
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Plasticbattle »

SvenYoung skrev:Obs att Tamiyas modell är en Mk.II och passar därmed inte till någon öken-vagn.
Resicast gör en del kanonfina updateringar och konverteringar till den :-)
Resicast have complete resin kits of the Windsor, Bren and Scout carriers. £69 - £75
They have a load of conversions for the Mk II as well as backdating to a Mk I. #65

Not cheap but they are nice.

http://www.resicast.com/

Alan Mc Neilly on Armorama has built a few of these if you do a search. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Öken-Erik »

Den som väntar på något gott...

Jag har fått information från en tillförlitlig källa at det snart bör komma en ny Universal Varrier men om den kommer i år eller om det dröjer tre år vet jag inte.
Personligen tror jag inte att det dröjer så länge dock.

Öken-Erik
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av BjörnK »

kan inte denna vara en moddad carrier? Är ju långt ifrån en expert men jag tycker det ser ut så? Bilden är tagen 1950 i jämtland
Från "Kulturarv västerbotten" http://www.kulturarvvasterbotten.se/Cgi ... &Recnr=318

Bild

Eller är jag ute och cyklar på djup is? ;)

//Björn
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Stellan »

Björn, mycket spännande bild! Ser ut som en UC med bantat skal. Är det någon form av mothåll/spade framtill som kunde fällas ned då man använde spelet framtill?
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Universal Carrier 1/35?

Inlägg av Stellan »

Plasticbattle skrev:
SvenYoung skrev:Obs att Tamiyas modell är en Mk.II och passar därmed inte till någon öken-vagn.
Resicast gör en del kanonfina updateringar och konverteringar till den :-)
Resicast have complete resin kits of the Windsor, Bren and Scout carriers. £69 - £75
They have a load of conversions for the Mk II as well as backdating to a Mk I. #65

Not cheap but they are nice.

http://www.resicast.com/

Alan Mc Neilly on Armorama has built a few of these if you do a search. :geek:
Tack för info! Tänker kapa ned det mesta så 600-700 kr är lite i löverkant för mig.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar