Matt- och blanklack?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Matt- och blanklack?

Inlägg av Björn H »

Andre B. skrev: 06 apr 2019, 19:24 Mattgörare, är det något Alfa Hobby eller någon annan har?

/André
Hej,

Tamiya X-21 kan du använda som mattgörare till Johnson Klar. Du får testa dig fram vilka proportioner som passar just till dina projekt. Jag brukar köra Johnson 5:1 X-21 och då får jag en lagom matt yta.

//Björn H
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Matt- och blanklack?

Inlägg av Andre B. »

Tack Björn, det där skall jag testa!
Antar att man även kan lägga i en annan matt kulör? Exempelvis matt svart ihop med Johnson på en svart yta?

Mvh. Andre

Ps.
Testade faktiskt redan samma dag. I brist på Tamiya matt klarlack så blev det Johnson ihop med Tamiya XF-1 Flat Black. Tog ett tiotal droppar med Johnson och en droppe XF-1 och det syntes rätt omgående en mattare nyans efter tork. Med tre droppar blev det rätt mycket mattare och även "gråare". Det bygger i närmast ingenting och flyter väl ut i en hård yta som är rätt mycket bättre än vad Oceanlacken ger.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Matt- och blanklack?

Inlägg av Spad16 »

Om jag vill spruta vallejo färg, vilket jag vill ibland, så brukar jag alltid lägga i ”flow improver” och några droppar golv-polish. Om man tar det lugnt med golv-polish så täcker det lika bra som utan, och man får en hårdare och slätare yta.
/Neil
Skriv svar