Köp och sälj av färdigbyggda modeller på nätet!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Köp och sälj av färdigbyggda modeller på nätet!

Inlägg av Göran »

Hej alla glada byggers

Jag blev kontaktad av person, troligen boendes i USA, på en annan sajt, som ville köpa min färdbyggda Tiran 5:a. Visst det är smickrande men jag kommer tacka nej. Men det som förundrar mig, är att folk tydligen köper färdigbyggt över nätet överhuvudtaget. Jag fann en hel hel på Ebay. Nu tillhör jag den analoga generationen som föredrar att messa med hjälp av röksignaler typ, men hur tänker dom? Kan ju inte finnas en sportslig att modellen kommer fram helskinnad, även om man använder sig av en "personlig kurir" eller har jag missat något i utvecklingen?

Mvh
Göran
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Köp och sälj av färdigbyggda modeller på nätet!

Inlägg av Lennart 12 »

Jag håller helt med dig . Har levererat många modeller som jag byggt för andra under årens lopp, och endast ett fåtal har kommit fram helskinnade. Trots att jag packar mycket seriöst och ordentligt. Byggde en Triump race hoj till en kille i Danmark, och var helt säker efter packningen att denna kommer att klara en resa till Tobago" utan missöden om det behövs. Den kom dessvärre fram i småbitar . Vad som förundrar mig mer är att det finns så pass många som vill ha/samla modeller, men ej vill eller orkar bygga själva? //Lennart
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Köp och sälj av färdigbyggda modeller på nätet!

Inlägg av jonaszett »

Lite annan erfarenhet..
Har köpt ett antal flygplan för att slakta delar från och min erfarenhet av detta är att det mycket väl går att skicka modeller med post.

Jag har tex en"Dront" i 1/48 med full riggning som kom helt oskadad från England.
Oftast när jag köpt byggda second-hand modeller har skadorna redan funnits vid försäljningen och då varit klart redovisade av säljaren.
Det har dock hänt att en eller annan antenn eller landningsställslucka lossnat men för mina vidkommande spelar detta ingen roll
Z
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Köp och sälj av färdigbyggda modeller på nätet!

Inlägg av F Porsche »

Vissa modeller som betytt mer än vanligt har jag innan målning tagit med i en låda till jobbet alt gått ett varv på stan med låda. Lite svängningar och skak på tunnelbanan etc avslöjar ibland en dåligt limmad lucka eller så.
Fotoets (som jag sällan använder) lossnar ofta ...
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Köp och sälj av färdigbyggda modeller på nätet!

Inlägg av Dan Kut »

På senare tid har jag faktisk under bygget tänkt mer och mer på att göra allting hållbart inför möjliga förflyttningar. Inte egentligen för att sälja och skicka. Mer för att jag inte har plats att ställa ut.

Det jag tänker på är att
* man gör(skär) en form i frigolit så att tyngden av modellen inte hamnar på smala bräckliga delar så som hjulställ eller utstickande antenner och etsdelar. Att lämmna utrymme runt omkring dessa utstickande saker.
* Tänka på att sätta in stöd struktur på strategiska punkter där jag tror att modellen komer att vila på i frigolit formen. inte alltid plast utan även mer hållbara saker som aluminium skenor. Gamla metalskenor från Ho tåg tex (gråter)
* Inte limmar propellrar och rotorblad utan bara sticker in dem så att man lätt kan ta bort och packa ner dem.
* Använda rätt limm, ganksa ofta blir det superlim. Jag använder exklusivt trälim till huvar dock, det håller bra och syns nästan inte.

Ofta blir frigolitformen mycket större än modellen men det är priset för en bra inpackning. Jag har klarat av att ta mde mig en 1/72 F-16 i bagaget på flygplan när jag reste. Jag kan tänka mig att paketet skulle utsättas för mer stötar om man skickar med post. Eller?

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Köp och sälj av färdigbyggda modeller på nätet!

Inlägg av Nicklas Karlén »

Som jobbandes med att utveckla transport förpackningar, så brukar jag när vi har utbildningar visa denna lilla film från Youtube. Det är en reklamfilm för firman som levererar paketsorteringssystem och det här är den "snälla" versionen när det gäller pakethantering på bl.a Postnord. Det finns ett par sekvenser som man bör tänka extra mycket på om man ska skicka modeller med någon av våra större logistik företag som sysslar med pakethantering. Jag gillar personligen maskinen som vänder "posthäcken" upp och ner.

https://www.youtube.com/watch?v=qHiI8h_74h4

Vill man få en mer elak bild av pakethanteringen så finns det mängder med klipp på Youtude, inget företag verkar vara bättre eller sämre än något annan. Man får vad man betalar för, billig frakt, billig hantering. Jag tror att det inte är någon större skillnad mellan företagen. Det är stora volymer som ska processas men skillnaden mellan detta system och det som Karl-Bertil Jonsson använder är inte så stora

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar