Peter Englund och Antony Beevor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Stellan »

Bild
Kom just tillbaka från en dag på sta'n i forskningens tecken. Vad kunde vara bätte avslutning än att lyssna på Peter Englund som samtalade med Antony Beevor? Beevors nyutkomna bok om andra världskriget är så rykande ny att den svenska utgåvan som kom ut nyss är först i världenoch ännu helt outgiven på resten av vår glob. En timmes intressant samtal på ABF-huset om det mastodontjobb som Beevor lade ned (956 sidor) och hur man som författare förhåller sig till denna sortens skrivande. Beevor nämnde en sak som skilde andra världskriget från andra konflikter och det var hur totalt globaliserat kriget var. Som exempel berättade han om den korean som blev tvingad av japanerna att strida i Manchuriet, där blev han tillfångatagen av ryssarna och skickad att strida mot tyskarna, tyskarna tog honom tillfånga och han lyckade sedan att bli tillfångatagen av amerikanarna. Snacka om att ha nio liv! Mycket hanns med och samtalet var både roligt och fängslande. Lokalen rymmer drygt 300 pers och det stod mycket folk längs väggarna så det borde varit en bra bit över 300. Intressant att se vilka som är intresserade av Beevors skrivande och det var en skiftande grupp med tyngdpunkt mot äldre, många kvinnor dessutom.
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av MiniStuff »

mmm... lite avis är jag på att du var där. Fick en inbjudan, bokhandlare som man är, men åka 40mil för en timmas föreläsning mitt i jobbvecka kändes inte helt lockande. :)

Jag har iaf lyckats nalla till mig en rykande färsk bok från förlaget förra måndagen inan den hade nått bokhandelsdiskarna.... men inte fan har jag hunnit kolla i den ens :lol:

jaja... det blir något till sommaren, han skriver rätt medryckande på något sätt. Kul!
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Janne Nilsson »

Beevor skriver mycket intressant och medryckande. Blandar de stora dragen med personliga levnadsöden.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Bengt Johansson »

Låter intressant. Dock lär jag vänta på ljudboken -perfekt att bygga till ;)

/Bengt Johansson
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Stellan »

Bengt Johansson skrev:Låter intressant. Dock lär jag vänta på ljudboken -perfekt att bygga till ;)


/Bengt Johansson
Ljudboken lär väl hålla dig sysselsatt under flera år. Den inbundna boken som fanns till försäljning var inte av tegelstensformat, snarare byggsten till pyramid eller riddarborg. Fett jobb att läsa in eländet och behålla spänsten i rösten :)
Janne Nilsson skrev:Beevor skriver mycket intressant och medryckande. Blandar de stora dragen med personliga levnadsöden.

Janne Nilsson
Just blandningen av stora drag och individens upplevelser noterades särskilt under samtalet i kväll. Englund var mycket fascinerad av tekniken med att blanda helikopterpersepktiv med detaljupplevelserna från marken. Beevor påpekade att det komplexa i en så omfattande bok som denna aldrig hade varit möjlig utan datorn. Skrivmaskin och kartotek i låda som förr hade varit för krävande.
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Janne Nilsson »

Intressant. Fan, hade man känt till detta hade man försökt få vara med.
Tack för informationen, Stellan.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Erik_G »

Låter som en bok jag måste kika efter!

/E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Stellan »

Janne Nilsson skrev:Intressant. Fan, hade man känt till detta hade man försökt få vara med.
Tack för informationen, Stellan.

Janne Nilsson
Javafanken, du får väl läsa dagstidningen så har du koll på vad som händer i föreläsningssvängen :) Men var inte ledsna över att ni missade detta, det var inget revolutionerande som framkom men det var lite kul att höra de båda herrarna live.

En sak som Beevor nämnde var att han under sin tjänstgörig i Tyskland aldrig för en sekund "låtsades" att han deltog i Kriget (kanske lätt att göra om man tuffar runt på klassisk mark...) men hans militära utbildning och syftet med varför han var där han var gjorde att han fick en enorm känsla och förståelse för hur det var 44/45. http://en.wikipedia.org/wiki/Antony_Beevor

Nästa bokprojekt verkar bli om Battle of the Bulge av döma av det som sades,
Stellan Schroeder Englund
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Peter Englund och Antony Beevor

Inlägg av Bengt Johansson »

Jaa -Battle of the Bulge :-)

Som Magnus Utvik sa med ett stort leende när han resencerade Bevoors föra bok:

"Andravärldskriget är som Astrid Lindgren -det tar aldrig slut..."

Något man förmodligen kommer hålla sig till resten av livet ;-)

/Bengt
Skriv svar