eday 2018

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

eday 2018

Inlägg av Anders.Edblad »

I år var jag på eday i Tjeckien för första gången. Den var i Lysa`nad Labem som ligger 5 mil från Prag mitt ute i den Tjeckiska landsbygden. Intresset för tävlingen var mycket stort. Den öppnade 9.00 för besökare då var det redan mycket folk som stod i kö.
Det här är bilder på kön två timmar senare då var den fortfarande lika lång trots fyra öppna kassor!
Bild Bild

Bild Bild

Välorganiserad tävling, lätt att anmäla sig på nätet och snabb incheckning. Alla tävlande fick en modell från Eduard.
Bild

Massor av modeller och besökare. Intresset för modellerna var mycket stort. Borden var ställda som ett U det gick vakter hela tiden innanför borden och där gick också domarna när de bedömde modellerna. Det fungerade mycket bra. Incheckningen var öppen till 10.00 och prisutdelningen började 17.00.
Bild Bild

Genomgående var kvaliten på modellerna mycket hög. Extra nitar och svarta panellinjer var det många modeller som hade.
Här är lite bilder på flyg 1/72.
Bild Bild
Bild Bild
Bild Bild
Flyg 1/48
Bild Bild
Bild Bild
Bild Bild
Flyg 1/32
Bild
Bild Bild
Bild Bild

Bild
Bild Bild

Det delades bara ut priser till Ettan, tvån och trean i varje klass. Prisutdelningen var på Tjeckiska så där förstod vi ingenting förutom att vi inte fick några priser!
Bild

Anders E
bjand
Inlägg: 50
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:07
Namn: Björn Andersson

Re: eday 2018

Inlägg av bjand »

Tack för reportaget, många fina modeller. Och det ska tydligen fortsatt vara många öppnade luckor.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: eday 2018

Inlägg av Anders.Edblad »

Mina bilder är nog lite missvisande när det gäller öppnade luckor. Dom har en "Master" klass där man kan bygga med öppnade luckor och en "Ready to fly" med stängda luckor. Ready to fly klassen var mycket större.
En klar trend var eget gjorda nitar även i 1/72, inte alltid så snyggt tycker jag.
Bilderna på Mig-15 är ett bra exempel på en med nitar och en utan.

Såg på Eduards hemsida att det var 4000 betalande besökare!

Här kommer lite pansar bilder.
Jag hörde att de sa att en Rolls-Royce vann pansarbilsklassen, det är antagligen den här. Jag har inte sett några prislistor och några skyltar på borden ställdes inte ut. Inte så konstigt då det var ett endagars-arrangemang.
Bild

Bild Bild
Bild Bild
Bild Bild

Bild

Anders E
Skriv svar