Maskera koniska former

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Maskera koniska former

Inlägg av Mikael Falk »

Hej!

Är det någon som har tips på hur man maskerar en kon för att kunna måla den i två färger?

Tack på förhand.
"1/48, för oss skumögda."
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Maskera koniska former

Inlägg av magnusf »

Är det en "rak kon" så skulle jag linda tejp runt den och sedan dra ett streck där jag ville ha färggränsen. Så noggrant som möjligt på frihand bör räcka. Rulla sedan av tejpen, skär rent (är det en rak kon så får du en cirkelbåge när den är utrullad, du kan kanske malla in det med en passare eller något annat verktyg man kan skära cirklar med) och sätt tillbaka tejpen igen.

Hälsningar

Magnus
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Maskera koniska former

Inlägg av Mikael Falk »

Tack!

Ska genast testa!

/Mikael
magnusf skrev:Är det en "rak kon" så skulle jag linda tejp runt den och sedan dra ett streck där jag ville ha färggränsen. Så noggrant som möjligt på frihand bör räcka. Rulla sedan av tejpen, skär rent (är det en rak kon så får du en cirkelbåge när den är utrullad, du kan kanske malla in det med en passare eller något annat verktyg man kan skära cirklar med) och sätt tillbaka tejpen igen.

Hälsningar

Magnus
"1/48, för oss skumögda."
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: Maskera koniska former

Inlägg av Tobbe »

Maskera konen och sätt ett knivblad i en bok på den höjd du vill ha maskkanten. Ta en stark klämma eller tving och kläm både bok och bord så det blir stabilt, man kan behöva justera bladhöjden under den hänt processen. Sen roterar man konen ställd på bordet mot bladet och på så sätt får man en rak kant.

/Tobbe
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Maskera koniska former

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Hej!

Ovanstående tips är säkert alldeles tillräckliga och jag har ingen aning om det här är något värt att köpa - men någon har uppenbarligen sett problemet med att maskera koner och därmed också marknaden.

http://www.alfahobby.se/nose-cone-masking-kit

/F
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Maskera koniska former

Inlägg av Andre B. »

FredrikAlmlöf skrev:Hej!

Ovanstående tips är säkert alldeles tillräckliga och jag har ingen aning om det här är något värt att köpa - men någon har uppenbarligen sett problemet med att maskera koner och därmed också marknaden.

http://www.alfahobby.se/nose-cone-masking-kit

/F
Vad är det där för något? Är det något slags knivset eller... ?

Känner att det inte bara handlar om koner utan även om spinners som kan vara nog så besvärliga att maskera i 1/72...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Maskera koniska former

Inlägg av Mats Averkvist »

Mät upp den och gör en s k utbredning på tejp.. :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Maskera koniska former

Inlägg av magnusf »

Mats Averkvist skrev:Mät upp den och gör en s k utbredning på tejp.. :D
Jag har formeln, stay tuned!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Maskera koniska former

Inlägg av magnusf »

Det här funkar och det behöver inte heller vara på hundradelen exakt:

Bild

Bild
Edit! Kom på att jag hade en bild som bevis för att det faktiskt funkar också: det här är en Tempest-spinner i 1/72 med tre ringar gjorda av utskuren dekal med metoden ovan.

Hälsningar

Magnus
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Maskera koniska former

Inlägg av hanfeh »

Ett snabbt sätt att maska en kon som bara ska ha två färger är att stansa hål i en bit ballong, trä på och måla spetsen som sista fält.

Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar