Bf 109 i 1:48 - vilka rekommenderas kvalitet kontra pris?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bf 109 i 1:48 - vilka rekommenderas kvalitet kontra pris?

Inlägg av magnusf »

Eduard har båda varianterna du efterfrågar, E-modellerna från Slaget om England och G-6/G-10/G-14 som var med ända till slutet. Nu är jag ingen 48-byggare men jag har byggt en hel del Eduard både i skala 1/72 och 1/144 och de är magiskt duktiga på att göra modeller och de är roliga att bygga. Det är en del bitar men är man bara noggrann så ska inte 109:orna vara svårbyggda (deras första generation av FW-190 i 1/48 samt 110:an i 1/48 har rykte om sig att vara krångliga men det gäller nog bara just dem).

Pris är alltid subjektivt men jag skulle säga att de är prisvärda och även om den kostar mer än motsvarande Airfix så är det ändå inte speciellt mycket mer.

Hälsningar

Magnus
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Bf 109 i 1:48 - vilka rekommenderas kvalitet kontra pris?

Inlägg av Michael »

Har byggt både eduard/tamiya/hasegawa i olika versioner.

Eduard, mera detaljer och nitrader etc. Bygger du med huven stängd så syns inte så mycket av cockpiten och då kvittar det mellan tillverkarna.
Vissa detaljer som avgasrörena verkar vara för stora på eduards G6:a

Tamiya (E) och Hasegawa (E &G) kan man få billigt och är lätta att bygga.

Tamiyas G6 är helt ny och mycket bra.

Michael
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bf 109 i 1:48 - vilka rekommenderas kvalitet kontra pris?

Inlägg av magnusf »

Michael har alldeles rätt, de han räknar upp är alldeles utmärkta alternativ till Eduard, det är bara jag som råkar vara lite Eduard-frälst :-)!

Hälsningar Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Bf 109 i 1:48 - vilka rekommenderas kvalitet kontra pris?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Eduard är min klara favorit och om man klarar sig utan fotoets och lite annat smått och gott, kan man ju köpa deras weekend-utgåvor; samma plast, färre dekalalternativ men bättre pris.

Vet inte exakt hur weekend-utbudet ser ut för 109orna.
/F
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Bf 109 i 1:48 - vilka rekommenderas kvalitet kontra pris?

Inlägg av Stefan E »

Eduard har -E, -F och -G varianterna som både Profi, Weekend och Overtrees utgåvor.

https://www.eduard.com/store/index.php?cur=1&

Stefan E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bf 109 i 1:48 - vilka rekommenderas kvalitet kontra pris?

Inlägg av magnusf »

Har du bestämt dig för en K-4 så finns det såvitt jag vet bara två val i 1/48: Hasegawa eller Fujimi.

Hasegawan är bäst, Fujimin ser lite konstig ut men det är givetvis upp till var och en. Jag är inte säker på tillgången på Fujimi-byggsatser heller men den borde gå att hitta second hand. Jag rekommenderar dock att du hugger en Hasegawa.

Vad gäller dekalerna så tror jag du haft otur, jag har använt rätt mycket Hasegawa-dekaler genom åren med gott resultat. Ett vanligt klagomål brukar vara att det som ska vara vitt är lite mer äggskalsfärgat men jag föredrar faktiskt det framför herrejössesvitt, jag tycker kritvitt sticker ut alldeles för mycket.

Eduard (min gamla käpphäst från ovan :) ) lär komma med en K-4 också med tanke på att de redan har en G-10 i sortimentet och de varianterna i stora drag är rätt lika. Notera att jag inte vet att det är på väg, jag spekulerar bara (en av mina paradgrenar...).

Vill du komma undan billigt så skaffar du en gammal Revell/Monogram G-10 som har de rätta, breda, vingbulorna. Scratcha ett par yttre landställsluckor till huvudställen och fixa ett infällbart sporrhjul (luckorna var normalt stängda runt "skaftet" på hjulet så du behöver bara rista luckorna i kroppshalvorna) så har du i princip en färdig 109K-4. Jag har faktiskt börjat på en sådan som tonåring, vi snackar 80-tal :) !

Här ser du vad Brett Green med enkla medel gör med en 40 år gammal modell av 109G-10: http://www.hyperscale.com/2018/gallerie ... 48bg_1.htm

Hälsningar

Magnus
Skriv svar