J26 Mustang

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

J26 Mustang

Inlägg av Björn H »

Hej,

är det någon som råkar har foton på F16 J26 Mustang 26003? Enligt Leif Hellström flög den både som vit F16 "A" och vit F16 "B". I Leif Hellströms bok på sidan 70 finns det en illustration på just den maskinen.
Revell och Tamiyas modeller i 1/32 skulle jag gärna få lite kött på benen. Den skall ha varit målad i flygvapnets kamouflagfärger. Men vilka var flygvapnets kamouflagefärger på just denna maskin? Den har den korta spinn-fenan.
Någon?
Tack i för hand!

//Björn H
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J26 Mustang

Inlägg av Andre B. »

26001, 26003 och 26031 torde alla tre målats i olivgrön 325 H och blågrå 058 H. Men då de lär ha varit grönmålade redan vid leverans (26001 var ju nödlandaren Z Hub) så kan det ha påverkat nyanserna.

Sedan vad som bäst representerar olivgrön och blågrå idag kan diskuteras. JPS Color har gett ut de svenska färgerna och ingen har invänt mot nyanserna.

Hu 87 har varit en bra grund för blågrå men Humbrol verkar ha ändrat konceptet så numera är den blågrön.

Min 26003...
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... 6-mustang/

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: J26 Mustang

Inlägg av Björn H »

Tack för det Andre',

vi kör med 325H och 058H.

Men nu infinner sig ytterligare frågor ang 26003:
1/Vilket sikte hade den, och
2/ vilken stol var den utrustad med?

//Björn H
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J26 Mustang

Inlägg av Andre B. »

Finns det flera sikten med i modellerna?

Har svårt att tänka mig att det satt något annan stol än den vanliga P-51D stolen. De var dock målade i en mörkare grön färg än inredning i övrigt.

http://www.spitfireinmyworkshop.net/sto ... t039s-seat

Tanken bakom stolen var gjuten i plast och i gränslandet mellan mörkgrå/svart. Inte grön som många målningsinstruktioner anger...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: J26 Mustang

Inlägg av Björn H »

Det fanns två olika typer av sikten: K-14 gyrosikte samt N-9 optiskt sikte.
Två olika stolar fanns också, men just nu kan jag inte hitta benämningen på de två stolarna. Så vilken menar du skall vara den vanliga stolen? Jag hittar inte något om just det i Leif Hellströms bok.

//Björn H
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J26 Mustang

Inlägg av Andre B. »

Ok, jag undrar om inte K-14 siktet är det gäller. Tycker i alla fall att det är det siktet man skymtar i diverse bilder. Det bör ju förekommit en "standardisering" av siktena när flygvapnet köpte Mustangerna och även utgjort en del i "krav specifikationen"" då siktet utgör en väsentlig del av flygplanet som vapen. Men sannolikast är att det äldre siktet blev utbytt mot ett K-14 redan när det flögs av USAAF.

Länken jag skickade berör den jag känner är vanliga stolen. Att 26003 var en tidig P-51D utan spinnfena kan ju betyda att den kan ha haft den stol som P-51B/C var utrustade med. Men det är inte helt enkelt att säga var i produktionen man övergick från den ena stolen till den andra. Man ville nog göra slut på de gamla stolarna i vilket fall...

https://www.scalespot.com/onthebench/p5 ... /build.htm

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: J26 Mustang

Inlägg av Björn H »

Men är det någon som kan länka till bilder på 26003?

//Björn H
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J26 Mustang

Inlägg av Björn B »

Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J26 Mustang

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Det där är samma bild som i Mustang boken. Vill minnas att jag sett fler bilder någon annanstans på "fimpen". Vet att jag letade och fann dem när jag själv byggde 26003. Men då jag bygger i 1/72 så syns inte sikte och stol lika mycket...

Lite bilder på 26003 så som den såg ut som "Mary Ann" finns här...

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... ryann.html

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J26 Mustang

Inlägg av bergwall »

Hej,
Liten rättelse på mina instruktioner. Jag har lite felaktigt benämnt Olivgrön och blågrå med nummer i Mustang-instruktionerna. Egentligen hette de inte 325H resp 058H på den här tiden utan det är en mer ”modern” definition.

Stolarna i Mustang monterades efter tillgång vilket gör det svårt att säga i vilket flygplan en viss sorts stol satt. Det kanske var vanligare under någon period eller fabrik med den ena men som jag mins det var det väldigt svårt att fastställa.
Skriv svar