Wentzels hobby i Stockholm

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av M-eson »

Fick ett presentkort på Wentzels hobby i Stockholm för ett par månader sedan. När jag igår löste in det mot lite Vallejo färg fick jag veta att det var tur att jag inte väntat längre, för att de skall lägga ner, förmodligen i oktober. Tråkigt, men går det inte så går det inte.

Jag tänkte att det kan vara bra att känna till för fler, ifall fler som jag ligger på presentkort en tid efter man fått dem.

/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av Andre B. »

Wentzels Hobby lägga ner? Tror det var något av det sorgligaste besked jag hört i år. Får nog säga att Wentzel's betytt lika mycket som Hobbycenter i Göteborg. När man ringt har man alltid fått ett bra bemötande och har de inte haft vad man sökt så har de tipsat om alternativ vilket säger något om den stora kunskap de har. Det kommer att bli tomt kan jag tänka...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av Janne Nilsson »

Det var trist. En era går i graven. Tack för alla dessa år Wentzels!

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av F Porsche »

Riktigt trist, MATERIAL på Folkkungagatan blir räddningen för att få tag på Humbrol.
På många sätt har Wentzells varit ett fönster för hobby(n) och drömmar.
En tröst är att nätet genererat många byggare men endast en liten del gör något väsen av sig.
Jag blev rätt paff när en kollega höll upp telefonen och visade sin MENG Bradley..
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av linusorn »

Tråkigt, en institution som varit med sen barnsben. Har iofs inte varit där sen dom flyttade till nya butiken. Svårare att åka dit med bil än vid Gallerian. Tyvärr höll de mot slutet för höga priser och hade i princip inga eftermarknadsgrejer som resin och ets. Jag frågade om det vid ett tillfälle och fick svaret att sånt inte sålde. Märkligt, på de flesta forum lastar nästan alla byggare in en hel del sådana saker i sina byggen. Tyckte att Wentzels inte var komplett som modellbutik därför.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av Janne Nilsson »

Kom att tänka på att det kan vara dags för en del att hämta upp det som finns utställt där?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av Plasticbattle »

Have spent a lot of time staring at the models they had on display around the shop. Was hard not to be inspired, walking in there. One of my proudest achievements was to be asked to display models there. Such a pity hearing the announcement, but its a tough market in todays model climate.

Its a tough few days for model Sweden with Christer announcing yesterday that Modellhuset Liden is for sale.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av SvenYoung »

Tycker också detta är riktigt tråkigt, minns många trevliga stunder när jag hade tillfälle att gå runt i Wentzell's butiken och njuta av alla fina dioramor och modeller i vitrinskåpen.

Däremot (och jag får säkert skit för detta, det jag skriver nu är väl motsvarigheten till att svära i kyrkan) ... jag köpte sällan någonting där av den anledningen att jag tyckte att priserna på modellerna var skyhöga, ofta mycket högre än även andra svenska butiker. Jo, jag förstår att det är dyrt med en butik mitt i Stockholm, personal osv (jag förstår också att det kostar att bedriva en affärsverksamhet), men det blev i allafall ett stort hinder för mig att köpa något där, trots det fina utbudet. Låt nu inte fortsättningen av den här tråden handla om det. Det är så klart jättetråkigt att de stänger dörrarna.

Ledsen att höra om Modellhuset i Linden också, har inte haft möjlighet att besöka butiken så ofta, men var där en gång och tyckte utbudet var fantastiskt och jag fick ett mycket trevligt bemötande av Christer också.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av Anders.Edblad »

Började handla på Wentzells när de låg i hörnet av Klara Norra Kyrkog, Mästersamuelsg.
Efter flytten till Gallerian var det mycket inspirerande att i den butiken titta i montrarna med alla fina modeller.
Den nya butiken är välsorterad med kunnig och trevlig personal.
Tråkigt att de lägger ned!

Anders E
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Wentzels hobby i Stockholm

Inlägg av F Porsche »

Återkommande pkt i denna tråd är montrarna, ett IPMS OPEN året runt.
Många fina byggen har stått där genom åren, bla en T-34 som jag tror att Mirko byggt.
På senare år har det stått en riktigt riktig fin Leopard där.
Kommer i håg när en kostymklädd påtagligt stolt byggare lämnade sin M18 Hellcat.
Ok ok, kanske inte kostym men påtagligt och lite oväntat(!) välklädd.
Skriv svar