Bygga under resor.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Bygga under resor.

Inlägg av daneri »

I en annan tråd här på forumet halkade jag in på just det att bygga under resor, eller i sommarstugan som var fallet i tråden.
Jag för min del har på äldre dar breddat mina val av byggobjekt då även intresset för pansar har ökat.
Med de tekniker jag använder mig av, tillåter det att jag i det närmaste kan limma ihop hela modellen innan jag börjar måla. Då vi reser en del i husbil och jag kan sakna något att pyssla med ibland,kom jag på idén att ta med mig hobbyn även på dessa resor.
Då jag inte löst frågan med airbrush ännu, blev det enklast att bygga pansar i bilen. Jag limmar nu företrädesvis Tamiya i bilen, för att sedan när vi kommer hem måla dem.
Det vore intressant att veta om fler har med sig bygghobbyn på sina resor, stora eller små? I så fall, hur löser ni det? Tänker framför allt på det här med målning.
/Dan
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga under resor.

Inlägg av Stellan »

Absolut tas modellhobbyn med på vistelser på landstället. Perfekt plats att grundmåla då man inte behöver fundera på att det stinker i lägenheten. Se bara till att det är vindstilla annars så blir det inte så bra precision med burken. Tidiga morgnar eller kväll är bäst så att inte solblänk i plasten gör att du missar vissa platser för att du blir bländad. Utomhus får man tänka på att mattmonstret är större och glupskare än någonsin. Ganska stora delar kan försvina spårlöst i en gräsmatta, se därför till att du håller ner delen med ett finger innan du kapar loss från gjutstammen. Stoppa ned delarna i glasburkar eller annat så att de inte flyger iväg av vindpustar. På sommaren får man vara extra noga med att sätta på hatten på limflaskan annars kan det dunsta otroligt kvickt i värmen. Det där med solblänk i plasten kan bli ett problem, se till att du sitter i någon form av skugga så att du ser vad du håller på med.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga under resor.

Inlägg av Björn B »

Bild
Visst det har hänt. I sommarstugan byggdes det ofta på kvällarna framför radion. Jag har till och med byggt ombord på fartyg över Atlanten innan det blev hårdare regler för att ta ombord knivar och annat. Queen Elizabeth 2 i skala 1/1200 hade jag med mig på just QE2. Då hade jag förmålat allt bara för att kunna bygga just den ombord. Jag brukade bygga 1/72 pansar och dom var bra som semesterbyggen just av dom skäl du nämnde. Fördelen är att dom inte tog så stor plats i semesterbagaget.
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Bygga under resor.

Inlägg av Björn H »

Hej,

som gammal pensionerad sjökapten och befälhavare på långresebåtar hade jag en träask med "Gröna Kulor" med de mest rudimentära verktygen med på resan. Problemet var att man alltid var tvungen att dumpa grejerna innan hemresan på grund av griniga tullare vad avmönstringen. Men visst, det var avkopplande på en trettiodagar lång resa att pilla med något.

//Björn H
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bygga under resor.

Inlägg av F Porsche »

Yes
Innan vi köpte egen stuga hade jag med mig ett semesterkit, numera i stugan finns det några projekt i olika stadier och på företagskonferenser med övernattning hänger det inte sällan med hjul och chassie.
Tristare än att basta, äta middag och festa med kollegor pi en herrgård finns inte.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Bygga under resor.

Inlägg av hanfeh »

Var 4 veckor på Sri Lanka i februari tog för första gången med mig en liten bygglåda (plastlådan Tool Box från Clas Ohlson) och 3 byggsatser i 1:72. Inte aktuellt att måla men det gick alldeles utmärkt att putsa, spackla, slipa och limma ihop de flesta delarna. Köpte en reselampa under Telford (se bilden) som är väldigt lätt och går både på nät och batteri. På de hotell som hade bord och stol som kunde användas var största problemet den dåliga arbetsställningen. Jag tror hela utrustningen med ca 20 st komponenter jag hade med mig vägde 1,5 kg. Kommer absolut att ta med mig vid nästa resa till Sri Lanka. Åker jag med bil så åker hela byggväskan för byggmöten med.
Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bygga under resor.

Inlägg av Joakim Hultman »

På långresor händer det inte sällan att en modell och lite verktyg får följa med. I regel tar jag med bra byggsatser med schyssta detaljer och bra passform, så att jag slipper fundera så värst mycket på referensbilder och evigt spacklande. Målning och annat småpill sparar jag till hemkomsten.

Bild
Airfix Trafalgar-class submarine, sommaren 2016 på ett vandrarhem i Hjo.

Bild
Flyhawk Renault FT, januari 2017, på hotell Habana Libre, Kuba.
Skriv svar