Snyggast boxart?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Snyggast boxart?

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Ibland springer man på "boxart" (lådkonst?) som är så snygg så att man bara vill rama in den och hänga den på väggen.
Min favorit just nu är en gammal Airfix Wellington som jag hittade på en samlarmarknad för en billig peng.
Lådan är i absolut toppskick och byggsatsen likaså. Frågan är just nu om jag ska bygga den eller bara spara den.
Det blir nog att bygga modellen och spara lådan...

Bild

Jag är ganska förtjust i Airfix nya lådor som visserligen är "datorgjorda" men ändå är såååååå vackra!
Konstigt nog gillar jag också Airfix 80-tals lådor med foto på modellen placerad på en ritning, de så kallade blueprintlådorna. Det är nog en favorit
bara på grund av att det var då jag började med hobbyn och köpte och byggde i stort sett alla som fanns! :-)

Vilka är era favoriter bland boxarts?

Andreas
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av Joakim Hultman »

Spontant tänker jag på denna:

Bild

Boxarten var den främsta anledningen till att jag köpte modellen. Krabaten ser ju så förbaskat nöjd och glad ut att jag själv inte kan låta bli att le när jag ser honom. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av Björn Fransson »

Här är min favorit: En magisk Roy Cross som väckte mitt intresse för denna härligt knubbiga flygbåt.

Bild
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av Björn B »

Ja man behöver ju bara ta fram en Airfixkatalog fån sjuttiotalet för att hitta massor av snygga boxart. En Sunderland kommer snart att ligga på mitt byggbord. Väntar på lite residelar men sen ska den fjärde av dom brittiska fyrmotoriga VK2-planen från Airfix byggas. Hoppas dom är slut sedan.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av denstore »

Nästan vad som helst av Koike Shigeo.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av Stefan S »

Några favoriter

Bild

Bild

Bild

Slutligen, en av mina absoluta favoriter målad av Ray Gaedke

Bild

Sen är ju alla klassiska Airfixmälningar också härliga :)


Stefan
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av Öken-Erik »

Roy Cross tycker jag är i en klass helt för sej själv, känner att hans boxart tillsammans med Tintinalbum och Pilot 22, Commandoserien, Attack, Spion 13 och Seriebiblioteket illustrerar min barndom.
Sedan är jag mycket förtjust i gamla Heller boxart också, färgerna i dessa, gärna koloniala motiv är oerhört varma. "En iskall i Alexandria" känsla liksom...

Öken-Erik
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av zapper »

Är väldigt förtjust i ett gäng av Tamiyas boxart från 70-talet. Tänker t ex. på Dustern, M41, M60A1, M60A2 etc. Dramatiska olje(?)målningar av härliga förebilder.

Ska se om jag kan få upp någon bild - plåtade av ett par när jag besökte Tamiya 2008.

Sen återkommer jag alltid till Ron Volstad som gjort mycket för Dragon, framför allt deras figurset. Vet inte hur många lådor av idag rätt sunkiga figurer han sålt till mig pga hans boxart.
Bild

Sen kvittar det klart om man är bygger flyg eller ej: Cross och Koike är svåra att motstå de med.

/E
Erik von Rosen
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av kallenordlund »

En av mina absoluta favoriter
Bild
Lennart

Re: Snyggast boxart?

Inlägg av Lennart »

Min favorit /Lennart
Bild
Skriv svar