Grundfärg resin?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fun light express
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2018, 16:19
Namn: Magnus Aaro

Grundfärg resin?

Inlägg av Fun light express »

Hej

Jag tänkte måla resin vilken grund färg bör man avända och vilka färger sen?
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Grundfärg resin?

Inlägg av Nicklas Karlén »

I tråden ovan diskuteras grundmålningen ordentligt. Jag kan bara tala för mig själv, men i och med att jag använder en hel del resin så gör jag så här, eller borde göra så här men eftersom jag ibland är en slarvpelle eller lat så fuskar jag en del, men de gånger jag ÄR riktigt noga så gör jag så här.

1. Jag rengör modellen med T-röd och en trasa eller tuss med bomull för att få bort alla fet, släppmedelsrester och sliprester.

2. Jag primar min modell med Tamiya Surface Primer eller Mr Surfacer på spray burk i ett par tunna lager, vilken jag använder beror på vad jag har hemma just då. Min lokala hobbyhandlare har Tamiya i sitt sortiment så det blir ofta Tamiya. Tamiya finns ju både vitt och grått utförande så om jag har tänk mig måla en ljus färg så tar jag vit primer.

Fördelen med just dessa två produkter är att de ger en viss "Microfiller" effekt och det blir väldigt slätt samt att de biter fast bra. Det finns säkert liknande produkter från andra tillverkare men jag går på vad jag kan få tag på i närheten. Man kan säkert hitta någon bra primer på en lokal biltillbehörsfirma ex Mekonomen eller så.

3. Jag låter det torka i minst 24 timmar innan jag gör en lätt slipning av ytan med väldigt fint våtslip papper (korn 1200 eller mer). Här finns ju möjligheten att kolla över alla skarvar och fundera om man ska justera något eller gå vidare. Ska man måla med matt färg så kan man göra denna processen relativt snabbt. Ska man måla blank så är denna process väldigt viktig tycker jag för att få en bra yta.

4. En avslutande rengörning med T-röd och modellen är klar för fortsatt målning.

Så här gör jag, men det finns många sätt att flå en katt. Vissa kör med primer i färgsprutan för största möjliga kontroll och det gå ju det med. Man kanske ska testa lite olika metoder för att hitta det som passar. Det ena utesluter inte det andra på något vis samt att man kanske måste anpassa sig till modeller man bygger.

Lycka till.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Grundfärg resin?

Inlägg av Stefan E »

Hejsan!

Jag använder Alclads Microfiller Primer (matt), finns i Svart/Grått/Vitt, funkar perfekt med bra "bett".

Alclads blanka svarta primer funkar INTE på resindelar då den saknar tillräckligt "bett" (akryl), då får man grunda med Microfillern.

Nackdelen är lukten, ...eller stanken, ventilera noga!

Stefan
Skriv svar