Grundmålningseländet

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Grundmålningseländet

Inlägg av Lurifax »

Denna fråga har såklart varit uppe förut (allt har redan diskuterats) men det hindrar inte att de den tas upp igen. Många av oss har nedsatt minnesfunktioner av allt lim och thinner som inandats under årens lopp. :)

Behöver man grundmåla? Jag gjorde det aldrig förr och det funkade ändå. T o m thinnerbaserad färg som Humbrol klarade washer med lågaromatisk lacknafta. Numera använder jag i princip bara akrylfärger. Dessa klarar thinner bra men har svårare att fästa på plast om jag förstått det rätt. Som jag ser finns det följande alternativ:

Ingen grundmålning
Fördelar: Mindre jobb och kladd.
Nackdelar: färgen släpper från modellen?

Sprejburkar
Tamiya, Citadell, Army Painter m fl
Fördelar: Snabbt och effektivt, sitter som berget
Nackdelar: Svårare att hantera, svåra att använda inomhus, sitter som berget (blir något fel så är det mycket svårt att få bort sprejfärgen igen)

Vallejo
Fördelar: Lätta att spruta, kan användas inomhus
Nackdelar: Kan inte slipas, lossnat lätt (!)

Ultimate
(Denna har jag själv ej prövat)
Fördel: Kan användas inomhus
Nackdelar: ?

Tamiyas standardfärg
(Sven Young och Frank Glakins metod)
Fördelar: Lätta att spruta, kan användas inomhus
Nackdelar: De är inga grundfärger. Jag har själv målat på plast med Tamiyas standardfärger och min erfarenhet är att den sitter som berget om man får på den rätt.

Man ska komma ihåg att våra modeller i allmänhet utsätts för lite fysiskt slitage. Däremot utsätts färgerna för en massa andra påfrestningar när man vädrar och accentuerar. Så det är nog mest den rent kemiska påverkan man ska bekymra sig för.

Några tankar kring detta?
holst

CU@C4
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av Andre B. »

Ett problem i sammanhanget är vad för plast modellen gjuts i. När man sprutar så ser man tydligt hur plasten "blöder" och färgen antar olika ytor beroende på hur plasten har strömmat in i formen. Har stött på det här problemet med modeller från Tamiya och Revell framför allt. Akrylfärg verkat vara känsligare. Och det verkar ibland inte ens som grundfärgerna kan råda bot på det här.

Känner att det är egentligen inte är orsakat av kemin utan handlar om fysik. Att pigmenten reagerar på hur plasten är laddad och reser sig upp eller lägger sig därefter. Lite som tejp som har olika laddning för att limmet skall sitta på ena sidan.

Så i dagsläget så är det med stor spänning jag målar en ny modell. Skall det fungera eller bli katastrof? Har en Revell 747 som varit helt omöjlig att måla och där jag fått acceptera situationen och se det som "vädring" av modellen...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av Björn H »

Hej,

jag har aldrig förstått vitsen med att grundmåla! Enda gången jag grundar är när jag målar med Alclad el.liknande färger, och då för att få fram variationerna i färgtonerna. Då grundar jag med t.ex. svart, vitt eller grått. Som exempel.

//Björn H
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av denstore »

Jag kommer att prova Mr Surfacer 1500, sprutat ur airbrushen, förhoppningsvis nu i helgen.
Grundandet kan ju tillföra ytterligare en dimension, och då tänker jag på färg/ton. Grundar jag med svart, så får jag möjlighet att göra något av en preshade. Grundar jag med grå, så blir det ganska neutralt, vilket kan vara bra om t.ex tillverkaren gjutit modellen i en udda kulör, eller något man inte vill ha, t.ex. så gillar jag inte att måla grönt på grön plast. Man kan ju dessutom använda grundfärgssteget för att skapa en bas för modulation.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag grundmålar alltid mina modeller oavsett vilken färg jag ska använda. Min erfarenhet är att om man använder Mr Paint så måste man grundmåla.
Kanske onödigt att visa man jag tvättar alltid gjutstammarna med ett par droppar Yes.
Bild Bild
Det känns tydlig skillnad på plasten före och efter tvätt.

Det här är färgerna jag använder.
Bild

Mr Surfacer använder jag till större delar, börjar alltid med att spruta första duschen bredvid modellen eller på en provbit. Sprutar så tunt som möjligt. Varje gång jag använder den tror jag att jag gjort bort mig då det ser väldigt tjockt ut. Men den krymper när den torkar och fäster på alla material.

Andrè, jag har råkat ut för samma sak när jag använt Mr Surfacer 1500 som är mycket tunnare, med 1200 eller 1000 som är tjockare har det aldrig hänt. Prova med en lite tjockare grundfärg.

Förut använde jag Tamiya XF-66 för mindre detaljer men har ersatt den med MRP grundfärg. Den är tunn och passar bra för små detaljer, torkar direkt och är mycket tålig.
Jag skulle inte klara mig utan att grundmåla man kan göra mycket innan den slutliga färgen läggs på och alla missar vid spacklingen syns. Tråkigt att upptäcka dom när "slutfärgen" läggs på.

Bild Bild

Anders E
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag grundmålar mina modeller och har gjort så de senaste åren. Min objekt har jag oftast modifierat med resin och ets så jag vill få en bra yta för färgen att fästa på. Jag brukar dessutom tvätta av dom med T röd innan jag börjar måla för att få bort div. kladd o så.

Min favorit primer är Tamiya surfacer primer på burk men jag har använt mig av Mr surfacer burk och Citadelles vita och svarta primer med väldigt bra resultat.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av Horrocks »

Jag använder också alltid primer numera. Dels för att få en enhetlig färg efter man har spacklat, ev resin och PE, men också för att lättare kunna se ev missar man gjort. Har testat lite olika, men använder Migs One shot primer (tror det är samma som UMP:s) som jag tycker fäster bra.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av Andre B. »

Ingen av mina metalrena Mustanger som alla är målade med Tamiya AS-30, TS-17 och TS-30 (sprayburk) är grundmålade då jag känner att de färgerna biter väldigt bra. Men övriga modeller är sedan några år oftast grundmålade och då ofta just med Tamiya Surface Primer. Modeller som krävt spackling och slipning är generellt alltid grundmålade. Får hålla med om att det ser ut som man lagt på för mycket färg ibland men det har oftast blivit bra när färgen fått torka orört.

Tamiya's primer har dock inte rått på varken Tamiya's egna Formel 1 bilar eller Revell's 747 när det gäller "strömningsmönster". Det är möjligt att jag lagt på för tunt. Men jag har provat med ytterligare lager grundfärg, vattenslipning och polering samt andra typer av akrylfärg (Humbrol bla.).

Kanske är Mr.Surfacer 1000 lösningen. Får prova längre fram.

Ni som stött på det här problemet. Känner ni att det hänger ihop med plast och tillverkare? Eller sticker Tamiya (alla plaster) och Revell (vit plast) ut när det gäller det här?

Ok, har även en HobbyCraft F-86F där tydliga strömningslinjer syns. Men har aldrig sett det här uppträda på en Airfix modell...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av olindau »

Grundar allt utom figurer med Mr Surfacer 1000 spädd med lika mängd Mr Color Thinner/Levelling thinner.
Sprutar sen med airbrush. Om man inte späder tillräckligt så uppstår gärna sk Spider web syndrome som i och för sig är ett
intressant sätt att göra spindelnät på men inte på modeller.
Jag har dock inte fått nåt bra fäste på figurer som penselmålats med Vallejo/Andrea, så där grundar jag med Stynylrez som jag tror är samma som Ultimates grundfärg.

/O
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Grundmålningseländet

Inlägg av Göran »

De enda gångerna jag själv grundmålar en modell helt är vid pansarbyggen, då med Tamiya´s panzer grey. På flygobjekten så förskuggar jag endast med Gunze Tire Black. Jag vill inte lägga på för mycket färg innan det riktiga målningsarbetet börjar, då det finns risk för att panellinjerna blir för grunda för washerna. Har aldrig upplevt att färg släppt (ännu) Har som praxis att dra av modellen med en fuktad trasa med T-röd med efterföljande spolning i ljummet vatten. Jag använder Gunze i ca 95% i allt arbete och klarlacken består av Alclad Klear Kote.

OT
Hörru Holst, medans vi ändå språkas vid, när kommer ni Malmögrabbar skapa nästa tråd med aptitretande bilder på alla kulinariska godsaker ni inmundigar på era möten? Gillas skarpt.

BTT

Mvh
Göran
Skriv svar