Norges F-5B 1/72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av Andre B. »

Hur är Hasegawa's F-5B gjord när det går att bygga både en F-5B och en T-38 av den? Har den två sorters vingar eller får man skära bort lite bitar från den ena versionen för att få till den andra? *nyfiken*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av MartinN »

Jo tack igen, Mats, jag prövade att kontakta Lars i Norge men det fanns inga kvar. Min F-5:a har fått krypa ned i sin ask men hoppet om att det skall dyka upp något i dekalväg återstår. Helst något bättre än ESCI:s original som lämnade en del övrigt att önska om jag minns rätt.

Lars! Om inte mitt minne sviker mig så var väl också du en gång medlem i den berömda Göta FVF? Jag minns i alla fall ett besök på F7 där det startade F-5:or och 37:or om vartannat. Vi får träffas och tjöta vid tillfälle.

Norge har dock inte försvunnit som alternativ vid modellbyggande framöver; nu är det dock en äldre kärra som jag funderar på och som är snygg i norsk dräkt, nämligen Gloster Gladiator. Jag har försäkrat mig om dekaler i förväg den här gången.

/M
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av Andre B. »

Anar lite att MRD och Bergwall har en möjlighet här om det som det nu verkar finnas en brist på norska dekaler. Och man har ju flugit rätt många intressanta maskiner i det norska flygvapnet.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
vingtor
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:41

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av vingtor »

Vingtor har planer om et nytt dekalark for norske F-5 ... før eller senere.

Nils
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av MartinN »

Ah! Fint att höra Nils. Kan man boka upp sig på en önskelista redan nu gör jag gärna det.

/Martin
vingtor
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:41

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av vingtor »

Jeg har tenkt å få i gang et nyhetsbrev med informasjon, nyheter etc. Håper å komme i gang med det i løpet av høsten. Send din epostadresse til vingtor@vingtor.net, så skal jeg føre deg opp på adresselisten.

Nils
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av Lars Ekström »

På Hasegawas/Frog F-5B/T38 så får man karva bort en bit på vingen som du nämner, men det är ju lättare att ta bort än lägga till!!
Jag har införskaffat nya stolar till båda maskinerna från True details (72404), otroligt läckra och eftersom byggsatsen i princip är tom i cockpit och har stora glasytor så kan det vara värt det. Huvarna är ganska dåliga så jag skall ge mig på ett försök att dra nya för jag har inte hittat några ersättningsalternativ. En kille på Göteborgsforumet snickrade ihop en F-5 för ett tag sedan och lade otrolig energi på den.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av MartinN »

Jag har anmält mig! Om vi blir fler så kanske det snart dyker upp spännande dekaler från vår västra granne.

/Martin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Norges F-5B 1/72

Inlägg av Andre B. »

När jag var förbi Musei-shoppen på Svedinos i Ugglarp idag så studsade jag till vid en liten obskyr låda märkt F-5B från PM. Kan väl säga att det inte var den dyraste modellen där. Och modeller från PM och Pioneer är nog kanske inte de modeller som de flesta av oss köper. Ärligt så tittade jag inte ens på innehållet. Och väl hemma så letade jag upp en "review" på Internet rörande berörd modell. Jag fann en sådan på Youtube och får nog säga att mina känslor rörande vad lådan innehöll bekräftades.

https://youtu.be/Pn4Z7wxcLUc

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar