Bästa J29

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
RobertD
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 jul 2012, 10:53

Bästa J29

Inlägg av RobertD »

Hej,
Har fått ett ”sug” efter att bygga en J29, version inte viktig. Vilken modell i 1/72 eller 1/48 tycker ni är bra? Rakt ur lådan och inget extra.
Ha det gott!
RobertD
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa J29

Inlägg av Stellan »

Maestro möjligtvis i 72 men bra mycket billigare är Heller/Airfix och Matchbox. I 48 finns äntligen en tokfin 29F från Pilot Replicas
Stellan Schroeder Englund
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Bästa J29

Inlägg av Nicklas Karlén »

Pilot Replicas J 29F Tunnan i 1/48 är en av de bästa modeller jag byggt, den skulle jag satsa på om du kan få tag på den. Mitt andra hands val skulle bli Tarangus lilla modell i 1/72.

Alla andra modeller kräver en hel del ingrepp enligt min åsikt för att bli bra.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa J29

Inlägg av Andre B. »

Undvik Matchbox/Revell liksom HobbyBoss.

Rakt ur lådan vill jag nog fortfarande säga Heller/Airfix. Mycket modell för pengarna.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa J29

Inlägg av Stellan »

Stellan skrev:Maestro möjligtvis i 72 men bra mycket billigare är Heller/Airfix och Matchbox. I 48 finns äntligen en tokfin 29F från Pilot Replicas
Ja, Tarangus ska det ju vara, inte Maestro.
Stellan Schroeder Englund
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Bästa J29

Inlägg av Jon MW »

Man kan ju tillägga att anledningen att undvika hobby boss tunnan är inte för att den passar dåligt eller så. Utan för att den är ungefär i skala 1/52 och har n hel del problem med formerna, t.ex. är luftintaget för stort och har för liten radie plus att det är lite andra fel. Så kan man leva med att den inte är rätt på millimetern utan bara vill ha nått som är lättbyggt och ser ut som en tunna på ett par meters avstånd kan den mycket väl funka.

Kan ju även tillägga att efter att ha kollat en del på saabs orginalritningar så är inte pilot replicas helt rätt på millimetern heller, (frågan om det finns nån modell som är det igentligen) men den är bra mycket närmare. Men kan va svår att få tag på .
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa J29

Inlägg av Andre B. »

Det fanns lite att önska även när det gäller dekalerna till HobbyBoss utgåva vill jag minnas...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar