Skyraider revival?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Stellan »

hanfeh skrev:Såg att Hannants bara har kvar ett av Magna Models kit. Har ett kit och tänkte snart komma igång att bygga. Kan något/några av detaljeringsseten vara användbart till detta bygge?
Är inte riktigt säker på vad du syftar på men om du menar att du ska köpa ett detaljeringskit och använda på en Skyraidermodel du har liggandes är det Magnas #2572 som är specifikt för Flygtjänsts Skyraider (ex AEW.1 utan radom).
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:Det är väl bara två små problem. Ska man gå på artikeln som länkades till så är dom för långsamma för måldragning numera. Dessutom är väl släckningsförmågan lite låg för brandbekämpning. Fast med ett par brandbomber så kan man kalla dom för brandflyg men då kanske dom ska vara brandgula istället för gula.
Om jag förstår det hela rätt så ja, lite väl långsamma är de för måldragning (och det var därför jag tänkte att Skyraidern måste väl tom vara snabbare och effektivare) MEN släckningsförmågan är bra då de tar sig ned på småsjöar och är då snabba att "ladda om", speciellt om de arbetar i par. Måste vara billigare än en bamseplan också.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Björn B »

Jag syftade närmast på Skyraidern. Den kommer väl inte heller i närheten av dom 900 kmh som efterfrågades i bloggen men AEW-bulan kanske går bygga om till en vattenskopa.

Den där portugisen som visade upp sig måste vara en kusin till Dusty Crophopper, kanske Smokey Woodburner.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Mats Averkvist »

Har för mig att Skyraidern kunde ta mer last än en B-17...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Stellan »

Mats Averkvist skrev:Har för mig att Skyraidern kunde ta mer last än en B-17...
Jo...men som total och på hardpoints. Knappast att jämföras med en gigantisk tank som håller vatten. Grumman Avenger var ju populär som vattenbombare för ett bra tag sedan. Många flög i Kanada.
Stellan Schroeder Englund
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av hanfeh »

Jag har Magna Models Skyraider Target Tug kit 2572 och undrar om något/några (delar ur) av alla de detaljeringsset som finns för Hasegawa/Airfix kan passa till Magna Models kit. T ex är cockpit ganska tom på resinmodellen med stol och instrumenttavla i vitmetall. Wikipedia listning av alla olika Skyraidermodellerna ger inte så mycket info om skillnader i yttre utseende som t ex landing gear, hjul, mm.
Bäst är ju förståss att titta på walk-around bilderna på vår site, men kan kännas lite onödigt att köpa flera detaljeringskit för att sen se att delarna inte alls stämmer med Svensk Flygtjänst version.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Stellan »

hanfeh skrev:Jag har Magna Models Skyraider Target Tug kit 2572 och undrar om något/några (delar ur) av alla de detaljeringsset som finns för Hasegawa/Airfix kan passa till Magna Models kit. T ex är cockpit ganska tom på resinmodellen med stol och instrumenttavla i vitmetall. Wikipedia listning av alla olika Skyraidermodellerna ger inte så mycket info om skillnader i yttre utseende som t ex landing gear, hjul, mm.
Bäst är ju förståss att titta på walk-around bilderna på vår site, men kan kännas lite onödigt att köpa flera detaljeringskit för att sen se att delarna inte alls stämmer med Svensk Flygtjänst version.
Detaljer...det är ju inte så mycket detaljer på en Skyraider. Men det är ekrade fälgar på hjulen, äldre rundade hardpoints på vingarna, det ska sitta ett arrangemang undertill för bogserwiren, ryggåsen är annorlunda mot den vanliga attackversionen, en dörr med fönster på vardera sidan, ett större bubbelfönster bakom dörren, ej krok, ej de små extrafenorna som fanns på AEW-versionen då radomen saknades, en rund landningsstrålkastare på vingens framkant på vänster vinge, antenner på ryggåsen samt ett luftintag/-utsläpp på ryggåsen, små extratankar med rundad bak- och framända. Annars är det inte så mycket som skiljer från en vanlig attackvariant.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Andre B. »

hanfeh skrev:Såg att Hannants bara har kvar ett av Magna Models kit. Har ett kit och tänkte snart komma igång att bygga. Kan något/några av detaljeringsseten vara användbart till detta bygge?
Oj, det där låter spännande. Vad jag läst så skall den där Magna modellen vara en rysare i så hög grad att det närmast är lättare att konvertera en Airfix...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Rädd att även jag har en Magna modell på gång... *s"

Hur är det med dekaler i 1/72. Vill minnas att det medföljer dekaler men kvalitén på dessa är oklar. Finns det alternativ?

Känner till MRD's dekaler i 1/48 och visst skulle en gul maskin sticka ut...

https://www.rebell.com/svenskt/decals-m ... m_store=eu

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av hanfeh »

Går och väntar på MRD dekaler i 72. Underlag finns ju.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar