Skyraider revival?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Mats Averkvist »

Skyraider
SE-EBC Svedinos
SE-EBB Arlandasamlingarna
SE-EBI Karlskoga (FVM)

Meteor
SE-CAS Flygvapenmuseum
SE-DCC Svedinos
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av hanfeh »

Tack Björn, säger bildtexter Norra Roslagen så kan man vara säker på att de flög in mot LVSS. Då får det bli SE-EBB.
Har bara minne av det var otroligt häftigt när det kom en maskin med korv efter och det gavs eldtillstånd med vita spaden upp i luften. Se bild längst ner på http://www.123minsida.se/Rb67S37Diorama/99443390
Det dunkade på kraftigt när 40 mm granaterna spottades iväg och hylsorna rasslade ut framtill. Efter några eldskurar var det byte av eldrör som man la på träställningarna framför kanonen som också syns på bilden.
Kan varmt rekommendera ett besök på Lv 3 Museum http://www.lv3.se/mus/index.html där man kan studera alla LV-komponenterna utom PS-04.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Andre B. »

Kan bara instämma. Att skjuta 40/48 mot luftmål var en häftig upplevelse!

SE-EBC lär det nog bli här med tanke på närheten till Ugglarp.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider revival?

Inlägg av bergwall »

Det slog mig att det finns någon bild på mitt egna bygge (för ganska många år sedan nu), självsmicker eller inspiration..? :roll: :)

Bild
Källa: http://www.ipmsstockholm.se/home/ipms-o ... ialpriser/

Jag gjorde lilla misstaget att välja en senare gestalning med ADF-antennen och jag valde EBI eftersom jag inte kunde se att den maskinen hade propellerstrålkastaren på vänster vinges framkant, vilket visade sig vara lite tvetydigt. Det finns två bilder i SFF:s fotoarkiv som visar EBI värma upp eller taxa ut, utan strålkastaren men jag fick senare en bild av Åke Hall som visade att även EBI hade den. När jag sedan fick chansen att kika på den riktiga hårdvaran då Dan B hämtade flygmaskinen i Linköping för några år sedan kunde jag konstatera att strålkastren suttit där men det bara var nithålen kvar och lite gammal färg.. märkligt men men
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av hanfeh »

Jättefin! Mycket bra inspiration för undertecknad.

I Cig 760 så fick man inte så detaljerad syn på hur maskinen var utformad även om det fanns möjlighet att optiskt följa målet. Var väl mest korven som det gällde att sikta in sig på.
Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Andre B. »

Ok, helt klart händer det saker när det berör Skyraider's. Sword kommer med en utgåva i 1/72 som bör kunna "försvenskas"... ;)

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... -may-2019/

Rätt typiskt med tanke på den modell jag har hemma. Hur det med dekaler Bergwall?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider revival?

Inlägg av bergwall »

Wow! Kul nyhet! Jo jag har passat in 1/72 Skyraider på ett antal olika nya tryck men har hela tiden fått flytta det vidare pga av platsbrist. Tror det ligger på samma som Pilot Replicas Saab A 21 nu och då siktar vi på sommaren (2019!) men jag är nybliven pappa så takten har gått ner lite! Ambitionen finns dock.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Stellan »

bergwall skrev: 02 apr 2019, 17:40 Wow! Kul nyhet! Jo jag har passat in 1/72 Skyraider på ett antal olika nya tryck men har hela tiden fått flytta det vidare pga av platsbrist. Tror det ligger på samma som Pilot Replicas Saab A 21 nu och då siktar vi på sommaren (2019!) men jag är nybliven pappa så takten har gått ner lite! Ambitionen finns dock.
Skala, vad är det för skala på barnet, Bergwall?

Grattis!
Stellan Schroeder Englund
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Johan Elvin »

bergwall skrev: 02 apr 2019, 17:40 Wow! Kul nyhet! Jo jag har passat in 1/72 Skyraider på ett antal olika nya tryck men har hela tiden fått flytta det vidare pga av platsbrist. Tror det ligger på samma som Pilot Replicas Saab A 21 nu och då siktar vi på sommaren (2019!) men jag är nybliven pappa så takten har gått ner lite! Ambitionen finns dock.
Grattis Robban.

Men en större nyhet, "Tror det ligger på samma som Pilot Replicas Saab A 21 nu och då siktar vi på sommaren (2019!)"
Är det på G med en A 21 äntligen??
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider revival?

Inlägg av bergwall »

Tack Stellan,
Gossen borde vara skala:
1/3,5 sett till svensk medellängd (181.5 cm, källa Wikipedia).
1/19 sett till svensk medelvikt(massa?!) (81.9 kg, källa CSB).

"Större nyhet " Johan?! :lol:
Jo, A 21 1/48 finns planerat, men jag lämnar det de verkliga beslutsfattarna att utlova när det kan bli en modell av det. Det finns andra dekaler som ännu inte fått några plastdelar.
Skriv svar