Skyraider revival?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Stellan »

Inte säkert att de använder sk rätt färg... Risk att modellen flyger sin kos med industrisprutan på max.
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider revival?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Angående kulörerna så tyckte jag man kunde se att Skyraidrar och Meteor (SE-DCC) var i huvudsak (om)målade två gånger, jag bortser då från diverse bättringsmålningar. Från början en klargul, ganska mörk nyans (utfördes i U.K. om jag inte mins fel, innan leverans). Min gissing är att det var (eller ganska likt) Chrome yellow, mins inte riktigt hur den står sig till Trainer yellow. Registreringsbokstäverna var vid den här tiden ganska små på kroppen (runt 200 mm höga) samt registrering på höger vinges ovansida. Flygplanen målades senare i en blekare (också) okänd gul nyansmen det kan också förstås vara reslutatet av att fägen inte klarade solljus särskilt bra. Registreringen på höger vinges ovansida slopades också vid den ommålningen då det inte längre var nödvändigt eller krav från Luftfartverket, (men jag tror det fanns undantag från det också). Vid ett besök i Ugglarp så hade man slipat en sidan på Meteoren DCC, det speglar min uppfattning om målningen av Skyraider ganska bra, men kom gärn amed inspel. Jag har skrivit lite om det här i instruktionerna i dekalerna till 1/48 Skyiraider.

Bild
Det finns även tre mappar med bilder på EBB, EBI och EBL under samma photobucket om någon har tålamodet att handskas med den här urdåliga sidan.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Mats Averkvist »

På tal om dekaler i 1:72 så finns här en möjlighet för någon lycklig budgivare...
https://www.tradera.com/item/180904/334 ... skala-1-72
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider revival?

Inlägg av bergwall »

"Jo jag hör vad du säger." Faktum är att jag klämt in 1/72 Flygtjänst Skyraider på en av de kommande tryckfilerna. 1/48 dito skulle behöva ett omtryck då de är slut sedan ett tag, men det är lite svårt att motivera då det inte finns någon jättelätt väg fram till en färdig modell i 1/48, efterfrågan är därefter (trycket som gjordes i 1/48 tidigare var ganska begränsat).
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av hanfeh »

Jag beställer direkt 1:72 Flygtjänst Skyraider dekaler. På något sätt vill jag få in en Skyraider och en Gloster Meteor i mitt LV-diorama med förebild från 1967. http://www.123minsida.se/Rb67S37Diorama/99443411
Jobbar med den sista och mest utmanande komponenten PS-04 radarn, förutom måldragarna.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Andre B. »

Är som tidigare nämnt även mycket intresserad av nämnda dekaler. Och håller ju på med ett bygge. Undrar, handlar det om dekaler för en av flygtjänst maskiner eller är det för samtliga. Har ju lite betydelse inte minst när det handlar om målning...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider revival?

Inlägg av bergwall »

Jag har valt att begränsa individerna till EBB, EBC, EBF, EBH, EBI samt EBN. I tidig märkning (dvs rött framför vindrutan) då det är väldigt svårt att få till propellerstrålkastaren (en sorts persienn som ställer till det) som blev monterad tillsammans med ADF-antennen (även andra saker?) i samband med att flygmaskinerna blev ommålade.

https://www.hannants.co.uk/product/RBDS72016
Jag ser att Hannants instruktion inte är uppdaterad.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av hanfeh »

För mig spelar individ inte så stor roll då jag inte har en aning om vilka som användes vid LVSS (Väddö) på 60-talet. Det kanske finns någon som ser detta som har koll på vilka som flög mot LVSS?
När det gäller Gloster Meteor finns det bild på SE-CAS och en berättelse om en incident vid skjutning vid LVSS, i boken Glosterflygplan i svensk tjänst. Och där har jag SE-CAS dekalerna!
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Björn B »

SFF bildarkiv har ett par bilder på SE-EBB och SE-EBD som flyger över Norra Roslagen 1963. Är det tillräckligt nära?
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skyraider revival?

Inlägg av Andre B. »

Borde ha koll på vilken individ som står i Ugglarp. Någon som vet?

Annars så var det väl EBK som jag hade närmast tanke på att bygga.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar