Tingen ordning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Tingen ordning

Inlägg av denstore »

Nej, vi ska inte diskutera Foucault. :D

Det jag däremot undrar är hur andra i vårt avlånga land organiserar målningen av modeller. Som många redan vet, så har jag en viss tendens att köra fast i mina byggen, nästan oavsett hur ambitiös eller avslappnad jag är. Oftast handlar det om att jag kommit till en punkt, där målning mer eller mindre förväntas. Då kan man ju lätt tro att jag inte gillar att måla, men det är inte heller fallet, utan snarare är det så att jag kommer ur fas, och sedan har jag attans svårt att komma igång igen. Detta gör att många byggen står i någon slags limbo, mellan 25 och 75% färdigställda, lite beroende på hur långt jag kommit innan målningen blev akut, eller om det gick bra och enkelt vid första rundan med airbrushen. Som jag ser det, så finns det tre alternativ.

1. Man målar så mycket som möjligt i förväg, och bättrar sedan de ställen där färg försvunnit på grund av slipning eller annat arbete. Så här byggde jag i min pura ungdom.

2. Man bygger i moduler, och målar dessa efterhand, för att slutligen få ihop de större partierna, och förhoppningsvis kunna lägga avslutande lager som kamouflage och vädring. Det är så här jag har försökt i många år.

3. Man bygger så mycket som möjligt av modellen, och målar merparten i efterhand. Detta är varianten jag blir mer och mer nyfiken på. Är det så att folk tycker att detta fungerar bra? Är det inte stor risk att man missar att måla vissa ställen?

Finns det andra varianter? Vilka sätt arbetar ni på? För och nackdelar?
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tingen ordning

Inlägg av Andre B. »

Det tredje alternativet använde jag alltid för typ trettio år sedan. Modellerna blev alltid klara några timmar efter det jag börjat bygga dem av någon märklig anledning. Det andra alternativet använder jag mest idag. Det tar år innan modellerna är färdiga. Det första alternativet har jag bara byggt på några enstaka gånger. Modellerna blev klara men det krävdes att de var av Tamiya kvalité...

Idag bygger och målar jag det jag har lust med för stunden. En färdig modell är inte lika underhållande..

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Tingen ordning

Inlägg av denstore »

Tack för ditt svar. Jag kanske ska lägga till att jag mest pular runt med pansar. Flyg, fartyg, pansar, bilar och motorcyklar har såklart olika förutsättningar, men jag tänker kanske mest på någon slags generell tanke. Eller finns det folk som målar t.ex cockpit i slutskedet på ett flygplansbygge? När jag tänker på det, så kanske det hade varit att föredra i vissa fall, då det oftast är stolen som syns mest, och den kan man ju ibland vänta med att trycka på plats.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tingen ordning

Inlägg av Stellan »

Njae, ja och ja. Känner inte att det finns någon anledning att försvåra för mig i mitt byggande utan bygger och målar så mycket som möjligt innan eventuell förslutning och sedan bygger och målar så mycket som möjligt av exteriören innan jag måste ta det till nästa steg. Detta gäller oavsett det är flyg, pansar eller militära/civila fordon. Finns risk att det blir omålat så får man ju självklart måla innan man sätter ihop nåsta steg. För övrigt uppfann Gud pigment, vädringsvätskor och tillbehörsset för att dölja dåligt hantverk.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tingen ordning

Inlägg av Andre B. »

Jag bygger "tyvärr"... *s* ...både flygplan, stridsvagnar och motorcyklar (roadracinghojar) samt formel 1 bilar. Finns lite fartyg med och förr fanns det även ett antal lastbilar i 1/24.

Känner väl att där man måste måla inredningen eller cockpiten på ett flygplan så har man ett stort antal hjul att måla på en stridsvagn. Och det blir rätt pilligt i 1/72 när det handlar om en Panzer III eller en Tiger. Jag kan inte säga att det ena sättet är enklare än det andra att bygga.

Utan jag får nog säga att jag bygger och målar det som är roligt för stunden. De mindre roliga delarna tar jag sedan i mån av tid och intresse.

En ofärdig modell känner jag kan göra sig rätt bra i vitrinet med så länge den är välbyggd och välmålad. Ok, den behöver ju inte stå där med maskeringstejp på sig kanske... *ler och skakar på huvudet*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tingen ordning

Inlägg av Lurifax »

Lite trist att du kör fast i dina byggen. Jag känner inte alls till det där hos mig själv. :lol:

Vi brukar ju snacka om det (också) och jag jobbar enligt metod två, dvs i moduler. Men här finns det ju grader ... Man kan bygga så att man till slut bara har två delar, tornet och chassiet, om man bygger pansar. Eller så kan man bygga så att man har eldrör, torn, chassie, band, verktyg, lådor mm. Då blir det mer tidskrävande.

Ett av de stor problemen, i min mening, är hjul och band. Vissa bygger ju samman allt detta och målar det efteråt. Det fattar jag inte. Att komma in i alla skrymslen efteråt verkar vara ett elände. (Hörde jag "interleaved suspension"?)

Sen är det det här med grundmålning ... men jag tror jag startar en annan tråd om det ... ;)
holst

CU@C4
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Tingen ordning

Inlägg av hurtone »

Jag gör vad jag tycker är kul, struntar i om jag aldrig blir klar med något. Det är ju en hobby, inte ett jobb.
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Tingen ordning

Inlägg av hurtone »

Okay, läste lite för snabbt och svarade på något annat.

Jag bygger så mycket som möjligt om det inte är saker som inte går att måla efteråt enkelt, typ cockpit.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Tingen ordning

Inlägg av F Porsche »

:ugeek: Jag har lite inspirerad av samtiden startat att måla och vädra tidigt någonstans på modellen(pansar).
Tidigare byggde jag klart allt och målade, ev målade jag chassie och bandaggregat men omedvetet har jag påverkats av Mike Rinaldi(TankArt). Modellen får lite ett eget liv och hittar en egen väg när man målar och bygger lite växelvis.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Tingen ordning

Inlägg av F Porsche »

hurtone skrev:Jag gör vad jag tycker är kul, struntar i om jag aldrig blir klar med något. Det är ju en hobby, inte ett jobb.
Yes, det är en hobby !
Jag spar inte ens den färdiga modellen.
Skriv svar