Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Fenix »

Jag har köpt en burk Mr.Hobby/Mr.Color 34 Skyblue till min Carrier Air Wing 11 från USS Enterprise 1982 1/350. Jag kan inte hitta någonstan på burken om den är vattenbaserad eller lackbaserad? Ska den lukta så väldigt starkt. Luktar alla Mr.Hobby starkt jämfört med Tamiya och Humbrol?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av kifobefa »

Den är lackbaserad. Mr.Color är lackbaserade färger från Gunze. Späds lämpligen med Mr.Color levelling thinner. Luktar starkt.

/Berndt
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Fenix »

Tack för svar. Den verkar snabbtorkande med nästan lite för snabbtorkande. Jag penselmålade den utan utspädning.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av kifobefa »

Om du pnselmålar kan det var bra att blanda i lite retarder som förlänger torktiden. Tamiya har en utmärkt sådan som går fint att använda till MrColor.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Fenix »

Tack för svar. Jag får kolla upp Tamiya's retarder.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Andre B. »

Ren nyfikenhet bara men vilka flygplan målades med den färgen och var?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Fenix »

Andre B. skrev:Ren nyfikenhet bara men vilka flygplan målades med den färgen och var?

Vänligast / André
Sidoroder och Fenspets på 5 F-14 Tomcats VF-213 USS Enterprise CVW 11 1982 i 1/350.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Andre B. »

Ah, alltid roligt att veta...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Fenix »

Andre B. som jag sagt förut jag bygger Tamiya's CVN-65 USS Enterprise i 1/350 och har valt att göra den som den såg ut 1982 efter sin omfattande refit 1979 för det var lättast man kan bygga den direkt ur lådan, senare refit krävde mer scratchbyggen. Modellen i sig är stor men den ser bra ut för mina ögon. Dock har jag hört att för riktiga "hardcore" älskare av Enterprise så är inte modellen korrekt.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frågor om Mr.Hobby/Mr.Color Skyblue

Inlägg av Andre B. »

USS Enterprise i 1/350 från Tamiya var ju en av de första "stora fartygsmodellerna" och det fanns säkert brister när det gäller referensmaterialet liksom genvägar i konstruktionen av formarna till modellen. Man tvingades säker kompromissa på många ställen.

Fördelen är att det mesta som går att rätta till idag är välkänt och det finns mycket resinprylar att köpa till en i grunden redan imponerande modell.

Själv så kastar jag ofta blickarna på Trumpeter's nyare hangarfartyg i 1/350. Men inser att en fartygsmodell i 1/700 nog räcker rätt långt... *ler*

Vänligast / André

Ps.
Har ett antal F4, F14 och A6 i 1/350 liggande ifall det någon dag skulle hamna en större modell på byggbordet...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar