Humbrol silver, nr 11

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
gunthu

Humbrol silver, nr 11

Inlägg av gunthu »

Jag har i åratal använt Humbrol silver nr 11 för att penselmåla små detaljer. Har resulterat i en någorlunda hygglig silverfinish. Men den senaste burken ger dassig gråaktig finish. En miss i tillverkningen eller? Någon som har liknande erfarenheter? Vilken färg skulle kunna vara en bättre ersättare för penselmålning av små detaljer? Tacksam för svar.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Humbrol silver, nr 11

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag gillar Metalcote färgerna för små detaljer ex 27002 i stället för H 11. Dom har ett väldigt fint pigment som går att stryka tunt.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Humbrol silver, nr 11

Inlägg av Andre B. »

Kan bara instämma när det gäller metalcote färgerna. De fungerar bra med pensel och torkar fort. Och med lite polering så får man en väldigt bra metall känsla.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Humbrol silver, nr 11

Inlägg av Janne Nilsson »

Prova att blanda i lite blank svart och se om det hjälper.
Testors har en del intressanta metallicfärger men även Vallejo, Ammo of Mig mm har bra alternativ i Akryl.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Humbrol silver, nr 11

Inlägg av Fenix »

Problemet med Metal Cote färgerna är att de är svåra att få tag i. T.ex på Sagoland här i Linköping är det nästan alltid tomt i Metal Cote facken.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Humbrol silver, nr 11

Inlägg av Andre B. »

Humbrol har haft svårt för att leverera. Men HobbyCenter i Göteborg fick hem metalcote färgerna för ett tag sedan.

Tyvärr är en del handlare märkbart ointresserade av att ta hem färger innan halva stället gapar tomt...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
gunthu

Re: Humbrol silver, nr 11

Inlägg av gunthu »

Tack för svaren. Jag skall prova de alternativa färger som föreslagits.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Humbrol silver, nr 11

Inlägg av Anders.Edblad »

Som Janne skriver finns det flera bra alternativ.
Jag har testat Vallejo Air deras metallic färger är väldigt bra att penselmåla med.

Anders E
Skriv svar