En bra ersättare för Humbrol 27003

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

En bra ersättare för Humbrol 27003

Inlägg av Fenix »

Som det står i ämnet jag letar efter en bra ersättare för Humbrol Metal Cote 27003 Polished Steel helst en pensel färg men alla tips är intressanta. Jag har 2 metal cote 27003 den ena är alldeles för blöt och den andra är nästan för tjock, och köpa nya Metal Cote färger verkar omöjligt antingen är de facken tomma eller så har affären lagt andra mer vanliga färger i de facken.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: En bra ersättare för Humbrol 27003

Inlägg av Björn H »

Hej,

För penselmålning kan jag rekommendera denna serier av metallfärger:

https://ak-interactive.com/product-cate ... rue-metal/

//Björn H
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En bra ersättare för Humbrol 27003

Inlägg av Andre B. »

Hobbycenter i Göteborg har fått in Humbrol's metalcote färger annars. Humbrol har tydligen haft svårt för att leverera vilket gjort att berörda fack gapar tomma på många ställen.

Själv så tycker jag att dessa färger varit de bästa jag använt. Polerade då går det knappt att skilja från metal även när jag använt pensel. Är färgen för tjock så fungerar det enligt min erfarenhet bra med förtunning..Ett alternativ är att du blandar denna tunna färgen du har med den tjockare...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: En bra ersättare för Humbrol 27003

Inlägg av Fenix »

Andre B. skrev:Hobbycenter i Göteborg har fått in Humbrol's metalcote färger annars. Humbrol har tydligen haft svårt för att leverera vilket gjort att berörda fack gapar tomma på många ställen.

Själv så tycker jag att dessa färger varit de bästa jag använt. Polerade då går det knappt att skilja från metal även när jag använt pensel. Är färgen för tjock så fungerar det enligt min erfarenhet bra med förtunning..Ett alternativ är att du blandar denna tunna färgen du har med den tjockare...

Vänligast / André
Tack för tips André ska kolla upp det med. Vad är bäst att polera färgen med? Jag har Biltemas polerdukar hemma går de att använda?
Senast redigerad av Fenix den 21 jun 2018, 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: En bra ersättare för Humbrol 27003

Inlägg av Fenix »

Björn H skrev:Hej,

För penselmålning kan jag rekommendera denna serier av metallfärger:

https://ak-interactive.com/product-cate ... rue-metal/

//Björn H
Tack för länk Björn H ska kolla upp de färgerna.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En bra ersättare för Humbrol 27003

Inlägg av Andre B. »

Fenix skrev:
Andre B. skrev:Hobbycenter i Göteborg har fått in Humbrol's metalcote färger annars. Humbrol har tydligen haft svårt för att leverera vilket gjort att berörda fack gapar tomma på många ställen.

Själv så tycker jag att dessa färger varit de bästa jag använt. Polerade då går det knappt att skilja från metal även när jag använt pensel. Är färgen för tjock så fungerar det enligt min erfarenhet bra med förtunning..Ett alternativ är att du blandar denna tunna färgen du har med den tjockare...

Vänligast / André
Tack för tips André ska kolla upp det med. Vad är bäst att polera färgen med? Jag har Biltemas polerdukar hemma går de att använda?

Ärligt så brukar jag använda lite fleece eller mjukt bomullstyg. Biltema's polerdukar låter inte fel i sammanhanget. Det man får vara medveten om är att det ofta blir en väldigt tunn yta färg. Det är lätt att polera igenom eller bort färgen och då får man måla om ytan...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar