F-15 i skala 1/72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

F-15 i skala 1/72

Inlägg av Fenix »

Efter ytterligare ett inspelat avsnitt av Air Warrior denna gång F-15 så vart jag sugen att bygga en F-15 igen (många år sen jag byggde en sådan). Vilken är den bästa F-15 på marknaden i 1/72 idag både Eagle och Strike Eagle (F-15E)?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej,

Jag skulle tro att Platz F-15J hamnar högt upp vad gäller Eagle.

https://modelingmadness.com/scott/mod/p ... z/ac17.htm
http://aeroscale.kitmaker.net/modules.p ... t&id=11524

Mvh
Rickard
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Fenix »

Jag borde kanske skrivit det i början, jag är är ute efter USAF F-15 (A/B C/D och E) eller är det ändå Platz med 3:dje parts dekaler som är nummer 1?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Andre B. »

Italeri känner jag har en rätt ok F-15E att bygga. Har dock sämre koll på hur "rätt" den är...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej,
F-15J är en japanifierad F-15C men jag tror det kan skilja på någon antenn eventuellt. Läs några av recensionerna så nämns det säkert, det är nog fler som hellre bygger en C än en J skulle jag gissa.

Eller kolla på Wikipedia ”F-15j” under rubriken Design!

Annars skulle jag nog rösta på Hasegawas F-15, både C och E.

Mvh
Rickard
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Niklas »

När det gäller F-15E finns det egentligen bara en som är något att ha i dagsläget, enligt de flesta kännare runt om på nätet. Det är Great Wall Hobbys F-15E, som ska vara den bästa. Har den själv hemma, och måste erkänna att den ser riktigt fin ut i detaljerna.

Det jag hört om Hasegawas är att det egentligen bara är en D, eller B rent av, med några extra delar för att efterlikna en E...
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Gabriel »

Great Wall Hobby har förmodligen den bästa modellen av en Strike Eagle idag. Jag har visserligen inte sett den på riktigt och har inte läst mig till passform och liknande, men enligt bilder har den en fenomenal ytdetaljering.
https://www.scalemates.com/kits/1012276 ... 7201-f-15e

/Gabriel
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Fenix »

Tack för svaren. Vilken tillverkare har bästa F-15 A/B eller är den versionen för gammal för att hittas?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Mahatma G »

Det här är vad som gäller för F-15 i 1:72:
- Platz: just nu den bästa ensitsaren, men det går inte att bygga en USAF-kärra direkt eftersom den inte har EW-podden högst upp på vänster fena. Den har dessutom bara japanska robotar, men det finns ju Hasegawas vapenlådor...
- GWH: i särklass bästa E och I, nedskalning av motsvarande 48-satser. När de släpper en nedskalning av C så kommer den att överta förstaplatsen, om man utgår från hur deras 1:48-modell av C ser ut. Bäst passform och detaljering av alla här nämnda, utan undantag. Rikligt med last.
- Hasegawa: har i princip gett ut en låda för varje enskilt exemplar av de japanska, men med utgångspunkt i en godtycklig ensitsare går det att bygga A, C och J från samma låda eftersom man får två olika vänsterfenor; med och utan EW-podd. Samma gäller B och D/DJ. Ingen beväpning i vanlig ordning. Något att tänka på om man skaffar en J eller DJ är att småtexterna brukar vara på japanska, så då behöver man ta dessa från annat håll, exempelvis Sky's Decals som har ett ark med småtexter till två kärror. En varning kan vara på sin plats: se till att det är den "nya" (från 80-talet, så ny är väl att ta i...) för den gamla (från 70-talet) duger på sin höjd till fjärrvärme i Gärstad. Titta på panelskarvarna, den nyare har försänkta medan den äldre har upphöjda. Andra ledtrådar är cockpit (särskilt stolen) och framför allt utblåsen - är de útan kalkonfjädrar och i flera delar är det den nyare.
- ESCI: har löst problemet med olika vänsterfenor genom att ha podd eller motvikt som separata delar. Går alltså att bygga vad som helst från en ensitsare och allt utom en "mudhen" från tvåsitsare. Fin ytdetaljering, den i mitt tycke bästa representationen av vingar och vingspetsarna, vilka brukar vara på tok för tjocka hos vissa (läs: alla andra). Cockpitdetaljeringen är emellertid fullt i klass med en tidig Matchbox och nosens sidoprofil är inte riktigt lika bra som Hasegawa, men vet man inte vad man ska titta efter så syns det inte. Blir bäst med kalkonfjädrar på, annars bör man leta efter nya utblås.
- Övriga (Academy, Italeri, Airfix, Monogram - i ungefärlig ordning): varför bry sig?

Skillanden mellan A och C resp. B och D är är intern och inget att bry sig om. Det är mer intressant (för en C) att ta reda på om det är en MSIP eller ej eftersom det skiljer på ett halvdussin antenner och lavetterna för balk 2a/b och 8a/b.
/G
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: F-15 i skala 1/72

Inlägg av Fenix »

Tack Mahatma G för tipsen
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar