Land Rover

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Land Rover

Inlägg av daneri »

Hej
En ny fråga från en med nyväckt intresse av Arméns fordon och då främst de man kan bygga i skala 1:35.
Jag undrar om vi i svenska försvaret någon gång använt oss av Land Rover III ?
Mvh Dan
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Land Rover

Inlägg av stefan karlsson »

Känner inte till att det skulle ha funnits vare sig I, II eller III däremot har det funnits minst en Defender i Afghanistan. Den användes av en väldigt hemlig organisation, men bilen finns bevarad.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Land Rover

Inlägg av daneri »

Tack för svaret. Finns den bilen möjligtvis bevarad på Arsenalen?
Mvh Dan
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Land Rover

Inlägg av stefan karlsson »

Ja, det stämmer, men undanställd i förråd tills vidare och för närvarande inte åtkomlig.
Bild tagen för ett antal år sedan.
Bilagor
Bild 026.jpg
Bild 026.jpg (4.45 MiB) Visad 5693 gånger
Modelljanne
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 jul 2016, 21:31
Namn: Jan Andersson

Re: Land Rover

Inlägg av Modelljanne »

Den användes som extra fordon av FSB Role1 camp Marmal i Mazar-e-Sharif 2006-07. Då var den khakifärgad. Har åkt mellan camp Marmal och campa Northenlight ett antal gånger med detta fordon.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Land Rover

Inlägg av Johan i Hok »

Kanske inte direkt ett svar på din fråga, men det har funnits Series I eller II med militära regskyltar. Gick som arbetsbilar på örlogsvarvet i Karlskrona på sin tid.
Personligen har jag sett en Land Rover Discovery som MP-bil i Karlsborg och har ett vagt minne av en metallicbrun Range Rover (?) i tjänst hos basgruppen för marinens helikopter när jag låg i lumen.
Skriv svar