Vad blir ditt sommarbygge för något?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Har med blivit sittande med gamla surdegar. Utnyttjar sommarljuset till att måla det jag kan för stunden.

Behöver dock köpa lite matt klarlack. Någon som har en bra idé rörande matt klarlack? Eller Johnson's nya golvpolish en bra matt yta utan att gulna? Hur var det med oceanlacken på Panduro?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Björn B »

Panduros lack är nog den mattaste jag provat. Men det är lätt att få en vitaktig yta om man lägger på för tjockt.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Vad förtunnar man Panduro's oceanlacken med?

Jag provade att måla en modell med Humbrol's halvmatt/sidenmatt på sprayburk. Det såg ok ut i rumsbelysning. Men i solljus såg det ut som att flygplanet var målat i en metallicfärg...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Björn B »

Vatten?
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Horrocks »

Vatten som nämnts. Jag har lite fönstertvätt i också. Den är ganska tjockflytande så den går att tunna ganska mycket. 3 tunna lager tycker jag funkar bäst för att få bra täckning och jämnmatt yta men samtidigt undvika vitning.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av robertlundin »

Ett nytt hobbyrum ...!
/Robert Lundin
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Ser nästan ut som jag kan få ihop några Mustanger i år. En Hurricane, två Spitfire, en Typhoon och en Tempest ligger till bra med. En bra sommar för modellbygge!

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Frasse »

Tänkte bygga klart en Heller J32 Lansen med Maestro konverteringssats. Har kommit fram till att den skall mattlackas och sedan allt plock med landningsställ m.m. Har även några Focke Wulfar på gång en Revel A-8 och en Art modells Ta 152H i 1/72. Det finns även några bilar på g, En Revell Ferrari 275 GTB4 och en Funny Car Mustang från Polar lightsaft. Semesterhälsningar Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Art's modell Ta 152H? Den får du berätta mer om! ;)

Har en gammal trevlig Ta 152H från Frog som faktiskt är rätt bra i grunden. Byggde den för typ 40 år sedan och köpte en ny för ett tag sedan. Hade en idé om att bygga den parallellt med Revell's A-8/R-11...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Frasse »

Ja, Art modells TA 152 är faktiskt rätt hygglig men detaljer i cockpitt och hjulhus är enkla. I hjulhuset skall ju motorn synas underifrån men det är helt slätt. Funderar på att måla svart i hålet där motorn skall vara. Modellen har fina nersänkta panellinjer och klarplast huv och vindruta är ok. Jag parallell bygger Ta 152:an och Revells A-8/R11 och har använt A-8:ans cockpitt inredning och instrumentpanel i TA 152:an, då jag köpt en CMK cockpitt sats till A-8:an. Annars tycker jag att man angett konstiga färgangivelser till Ta 152, t.ex. RLM 61 och RLM 62 på ritningen.[img]
DSC00958.JPG
DSC00958.JPG (3.77 MiB) Visad 5447 gånger
[/img] Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar