Vad blir ditt sommarbygge för något?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Är kanske inte så många som har tid och möjlighet att bygga så här i sommartid när så mycket annat skall göras. Men själv känner jag att jag får mer byggt nu när det är långa dagar med riktigt dagsljus så jag ser vad jag gör och vad för färger jag målar med.

Kanske därför jag nu nästan är klar med min lilla Airfix Hurricane Mk.I på något som i sammanhanget måste räknas som rekordtid jämfört med andra byggen jag hållt på med under de senaste åren. Skall bara fatta modet och klarlacka den i någon lämplig mattlack...

Så till frågan nu. Om ni nu skulle ha eller få tid över till att bygga något i solljuset och sommarvärmen (eller om det skulle regna i fem minuter) vad skulle ni bygga då? Skulle ni våga ge er på en sommarutmaning och bygga något som kanske skulle bli klart innan sommaren är över?

Själv är jag lite sugen på Airfix lilla Zero i 1/72 efter att ha sett den tecknade filmen om Hiro. Det verkar vara en nära perfekt modell att ge sig på så här i början på sommaren!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Fenix »

Jag har ett antal projekt jag har jobbat på till och från under en lång tid projekten är:
Tamiya "USS Enterprise 1982" i 1/350 "Battle of Britain 75th Anniversary" från Airfix i 1/72 "Luftwaffe 60th Anniversary" från Revell i 1/72
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av hanfeh »

Nu bara måste jag skärpa mig och färdigställa de sista delarna i mitt Lv-diorama. Har blivit alldeles för mycket Stuka senaste året. Så planen är två st Cig 760. Fabrikat får bli mitt eget då jag inte förväntar mig Cig 760 i skala 1:72 som modell i närtid.
Bild

Nästa projekt är PS-04 och jag räknar inte med att hinna helt färdig under sommaren utan här blir det nog en del jobb även in på hösten. Antennen ser jag som en stor utmaning att få till.
Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av F Porsche »

En sån antenn har jag sett byggd med overhead-film som var lackad halvmatt, bättre än ets faktiskt.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Det var ju en tanke. Köra overheadfilm i färgskrivaren. Skulle ju kunna funka till säkerhetsbälten, instrumentbrädor mm med...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av hanfeh »

Tack för tipset. Ska jag absolut testa!
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Hans,

Kanske man kan hitta något lämpligt finmaskigt nät(filter) av metall eller plast?
Ska hålla ögonen öppna efter det...

Mvh / Janne
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av hurtone »

Här har du nog en bra utgångspunkt om det är 1/72 du skulle ha.

https://modelsua.com/P-35-Radar-1-72-ZZ-Modell.html
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av hanfeh »

Tack för tips. Japp, det är 1:72 som gäller för att hålla en rimlig storlek på mina diorama. Jag har en liten provsamling på olika plastfilter/nät och nu har jag också beställt ett etsat nät. Gäller att måla mycket tunt för att inte sätta igen nätet.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Björn B »

Av någon anledning har det blivit så att jag plockat fram gamla surdegar och lite nyare påbörjat. Men jag blev sugen på ett nästan rätt ur lådan bygge. En Tamiya Lotus 25.
Senast redigerad av Björn B den 24 jul 2018, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar