Semester tips!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Semester tips!

Inlägg av Andre B. »

Var ute på uppdrag nere i Halmstad idag och på vägen hem så tog jag "kustvägen" genom Ugglarp och förbi Svedinos. Eller egentligen, jag gjorde ett "depåstopp" och tittade in och såg efter vad de hade i Musei-shoppen.

Får säga att jag blev glatt överraskad av det som fanns där. Det mesta av svenskt utgivet av Heller i 1/72 fanns där - J21, J29, J32 och J37 samt Saab Safir (samtliga i plastpåse). Där fanns även J22 från Marivox och en J28 från (?) med svensk och norsk märkning.

Heller's Ju 52 fanns där med och då med svenska dekaler och lite info om de svenska Ju 52:orna. Där fanns även MisterCraft's P-51B/J26 (med P-51D vinge), Airfix nya S31 Spitfire med numera rätt gul färg (?) på dekalerna.
IMG_20180822_134102_1CS.jpg
IMG_20180822_134102_1CS.jpg (1.7 MiB) Visad 3975 gånger
Där fanns även Italeri P-51D med dekaler för "Getterön Mustangen", ett par olika F-104 Starfighter (Hasegawa och Esci/Italeri), MiG 21, något segelflygplan mm för vettiga priser ( Om än något dyra Italeri modeller men det verkar vara så överallt. Kvalité och pris följs inte alltid åt). I stort sett samma som i Hobbyhandeln.

Naturligtvis fanns där även lite intressanta böcker. Så nog känner jag att har man vägarna genom Halland så stanna till vid Svedinos.

Mvh. André

Ps.
Ber om ursäkt för de dåliga bilderna. Har ingen vidare mobilkamera är jag rädd.
Bilagor
IMG_20180822_134128_1CS.jpg
IMG_20180822_134128_1CS.jpg (1.48 MiB) Visad 3975 gånger
IMG_20180822_134110_1CS.jpg
IMG_20180822_134110_1CS.jpg (1.2 MiB) Visad 3975 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Semester tips!

Inlägg av Andre B. »

Talade idag med Björn Svedfelt lite kort. Han driver som bekant museet i Ugglarp och han berättade då bland annat att man kommer att ha en "Thulin utställning" nästa år. Och finns det modellbyggare som har tips, kunskaper och kanske även någon modell att låna ut så är det av stort intresse.

Tips om modeller i 1/72 av de flygplan man har på museet är även det av intresse och jag försöker nu sammanställa en liten lista på flygplan och fabrikat som är prisvärda och bra i sammanhanget. Modeller som man alltså kan komma att sälja i shoppen. Så har ni tips och kunskaper här så bidra gärna i den här tråden så vidarebefordrar jag informationen till Björn Svedfelt.

Flygplan som är utställda på museet.
http://www.svedinos.se/flygmuseum/

Slutligen vill jag framföra från Björn att det finns inga planer på att upphöra med verksamheten och stänga museet. Så har ni vägarna genom Halland så stanna gärna till hos Svedinos Bil och Flygmuseum i Ugglarp!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Semester tips!

Inlägg av hanfeh »

Om du inte läst vår reserapport så finns det lite bilder från Svedinos på http://www.ipmsstockholm.se/home/f-10-m ... inos-2018/
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Semester tips!

Inlägg av Björn B »

Lustigt jag sitter just nu och tittar på Thulinplan eftersom jag är lite sugen på att bygga några. Kanska man ska satsa på dom i vinter.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Semester tips!

Inlägg av Andre B. »

Hasse,
Jag berörde lite just din reserapport för Björn i samtalet med honom vilket jag uppfattade gjorde honom glad.


Jag blev jag kanske lite ledsen över att den F-86 Sabre som fanns i Ugglarp inte längre finns kvar. Och sådan är ju verkligheten att vissa flygplan av olika orsaker får nya öden.

Men det var och är än roligare att det pågår ett renoveringsarbete på den Skyraider som finns i Ugglarp. Och Canberra'n är inte ointressant den heller med sin udda radarnos som närmast verkar vara tillverkad med hjälp av en pennvässare.

Har alltid varit sugen på att bygga en sådan sen jag såg en bild av ett bygge för väldigt många år sedan i en Airfix broschyr. Att sen sedan se just ett sådant flygplan med den just den nosen när man åkte genom Ugglarp gjorde ju att man vaknade till som tioåring på den tiden!


Björn,
Björn är säkert intresserad av ditt Thulinprojekt om du går vidare med det. Förhoppningsvis är det flera som är det!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Semester tips!

Inlägg av magnusf »

André Jag var inte ens medveten om att det någonsin funnits en F-86 på Svedinos, det ska till och med ha funnit TVÅ (en som reservdelar till den andra), de ska ha kommit dit i september 2006 men jag minns dem inte från mitt besök 2008 (ja, det är ett tag sedan men jag gillar F-86D så om jag såg en borde jag kommit ihåg den). Vet du var den/de tagit vägen? De var fd danska som hamnat i Norge som reparationsövningsobjekt och sedan hamnat hos Svedino.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Semester tips!

Inlägg av Andre B. »

Det är helt riktigt som du skriver Magnus att det var två F-86:or där den ena utgjorde reservdelsflygplan för den andra.

Jag talade tyvärr bara rött kort med Björn och hann aldrig fråga honom vart flygplanen tog vägen.

Men jag lär nog ha kontakt med Björn rätt snart igen. Och kommer då försöka fråga honom i mån av minne och tid. Men då jag själv har ett F-86D bygge på gång så lär jag nog inte glömma det.

Och vem vet, kanske dyker Björn Svedfält själv upp här på forumet (eller kanske skall man säga landar) med tanke på bland annat den kommande Thulin utställningen?

Så de där F-86:ornas öde lär nog inte vara obesvarat särskilt länge...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar