Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Fenix »

Som ämnet säger så undrar jag över ESCi dekalerna som vi som prenumerade på Scala fick gratis, går de att använda överhuvudtaget de ser väldigt gamla och sköra ut och det vita i dom ser inte så vitt ut längre och mellanrummen på dekalerna ser väldigt mörka ut.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Öken-Erik »

Jag har använt en del av Escis gamla dekaler vid ngt tillfälle. Största problemet som jag upplevde var att dom inte fäste så bra. Borde iofs gå att lösa.

Öken-Erik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av magnusf »

Du får helt enkelt prova dig fram med något du inte tänkt använda på arket och se hur det blir!

Att de är gula tror jag är svårt att göra något åt men om de är sköra så fungerar den här produkten bra att pensla över dekalen med när den är kvar på arket, låt torka något dygn innan du använder dekalen: http://www.microscale.com/Merchant2/mer ... ct_Count=6 Om det du vill ha finns att få tag på från något nyare dekalark så kan det vara idé att skaffa ett sådant istället!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Björn B »

Senast jag använde Escidekaler fick jag använda utspätt vitlim för att få dom på plats.
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Frasse »

Om dekalerna gulnat kan man placera dom i ett fönster några dagar så att solen bleker dom. Jag tejpar dom i fönstret. Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Andre B. »

Att innan applicering doppa dem i Johnson's future efter att de blekts i fönstret av solen och ett dopp i varmt vatten kan få dem att bli kvar på modellen. Micro-Set kan säkert med göra underverk...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Fenix »

Jag har ingen modell att sätta dekalerna på jag tänker bara framåt. Något annat jag undrat över är ESCI arket för Hawker Hurricane någon som vet vilken version av Hurricane de är till för färgprofilerna säger bara H Hurricane.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Andre B. »

Jag sitter själv med ett Esci Luftwaffe dekalark. Har inte heller haft någon modell till dem än så länge. Blir intressant när dagen kommer att testa något av dem.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av kai »

Fenix skrev:Något annat jag undrat över är ESCI arket för Hawker Hurricane någon som vet vilken version av Hurricane de är till för färgprofilerna säger bara H Hurricane.
Är det det här arket?
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Jag har en fråga om ESCI dekalerna vi fick från Scala

Inlägg av Fenix »

kai skrev:
Fenix skrev:Något annat jag undrat över är ESCI arket för Hawker Hurricane någon som vet vilken version av Hurricane de är till för färgprofilerna säger bara H Hurricane.
Är det det här arket?
Ja det är det
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar