Mr paints svenska viggen färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av rogerjo1 »

Finns det någon här som använt mr.paints svenska viggen färger här ? Hur blanka är dessa färger? Som tamiya xf färger ? Är dom lätta och spraya, och vad rengör man med? Är dom 2 gröna och bruna lika dom riktiga svenska färgerna?
Tack på förhand!
Roger
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av Anders.Edblad »

Här är mina egna erfarenheter av Mr Paint.
Antalet färger börjar väl närma sig 300st så alla färger har inte exakt lika egenskaper.
Det skickades färgprover till Mr Paint på de Svenska färgerna så de ska vara lika originalfärgerna.
Dom är mycket lättsprutade direkt ur burken och behöver inte spädas. Torkar mycket snabbt och blir halvblanka-blanka.
Jag rengör med deras eget rengöringsmedel.
Att spruta direkt på plasten fungerar dåligt jag grundmålar alltid innan målning.
Dom luktar illa och det är absolut inte hälsosamt att andas in ångorna.

Anders E
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av rogerjo1 »

Tack Anders för infon, blir den halvblank/ blank så kanske jag får titta på andra färger till min pbv 302..
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av Andre B. »

Är inte de färgerna särskilt framtagna för att vara just blanka och med det underlätta för dekalerna utan behov av blank klarlack innan? Och att man får lägga på en matt klarlack som sista lager.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av Anders.Edblad »

André, så är det nog. Det är vad jag tycker en av fördelarna med färgen.
Roger, för att få färgen matt direkt kan man blanda i Mr.P nr187 "Flat Base".
Har själv aldrig testat det så jag vet inte om det funkar.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av magnusf »

Roger! Jag tycker du ska prova färgerna, jag är väldigt förtjust i dem! Läs också Anders råd om primer (Tamiya Fine White direkt ur sprayburken är min favorit). Mr Paint har sitt eget "mattmedel" man kan ha i färgen som funkar utmärkt, prova dig fram till en finish du gillar. Annars kan du alltid använda deras matta lack över som lägger sig väldigt tunt och fint och härdar bra.

Hälsningar

Magnus
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av Sundelin »

Skulle även rekommendera att blanda i lite ljusgrått om färgerna matchar färgproverna/originalen 100%.

Detta för att hantera den s.k. "skalaeffekten" som det finns hyllmeter skrivet om.
Kort sagt, ju mindre skala, ju gråare modell.
Titta mot horisonten en dag så ser du hur t.ex. barrträd går från mörkgrönt till gröngrått...

//Sten
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Mr paints svenska viggen färger

Inlägg av bergwall »

Hej,
Som dekalmakare så har man (ibland den lite otacksamma) uppgiften att försöka guida byggaren till vilka färger/kulörer man ska använda. Jag har tidigare försökt ge referenser till etablerade märken såsom Humbrol eller Tamiya via blandningsrecept här på ipms Stockholm bland annat. Jag tror dock det upplevs som en del krångel att blanda till dessa kulörer av många byggare. Min fråga är om Mr. Paint är så pass etablerat och välkänt märke att jag istället kan använda dessa färdiga färger?

Gunze kanske har kulörer som ligger nära sanningen också, grundproblemet jag upplever är att det är en ganska subjektiv frågeställning och åsikterna varierar en del.

Det vore smidigt att kunna referera till en färdig burk. Det hade känts fint om de finns kvar över tid också, men det är väl omöjligt att sia om.

Vad säger ni? Kanske fel skara människor att fråga? det är mest internationella köpare som frågar (och förväntar sig "sanningen" i en färdig burk), ni andra har redan en god uppfattning och egna recept.
Skriv svar