Svenska what ifs

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: What If Sweden

Inlägg av Emil Lindberg »

För fler uppslag på svenska what ifs, vad gäller flygplan, se
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... it=what+if

Till Björn Eriksson: Under B3LA-epoken ritades det faktiskt ett A-10-liknande utkast, benämnt 1642-06, klass B3LM. Längd runt 12 m, spännvidd runt 11 m, 2 st J 85-motorer (samma som i SAAB 105Ö)
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: What If Sweden

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Emil! för en komentar till mitt inlägg, över 60 st. har varit in på min Uppsala tråd men inga inlägg.

Känner till det SAAB projekt du nämner (1642-06, klass B3LM) har nog sett någon Skiss/Ritning på den, och som kanske många vet är jag väldigt svag för just SAAB projekt som aldrig blev av, hitintills byggda är B3LA, SAAB L-12, Super Draken, J 21B och Snabel Viggen och fler ligger pipelinen.

Har en i princip en identisk lista som du länkar till av "Flygvapnet som aldrig blev" även den framtagen ur boken "Med Spaken i näven" som är guld om man vill bygga Svenska "Whiffar" det finns många modeller av dessa flygplanstyper öronmärkta i min stash.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: What If Sweden

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Eriksson skrev:Känner till det SAAB projekt du nämner (1642-06, klass B3LM) har nog sett någon Skiss/Ritning på den, och som kanske många vet är jag väldigt svag för just SAAB projekt som aldrig blev av,
Jag är också svag för denna kategori. Jag har en tämligen nyskapad mapp i datorn för just sådant här och den innehåller redan ca 50 st projektskisser. Och då har jag inte tagit med egenpåhittade whiffar och bara hunnit rota igenom B3LA-/JAS-epoken samt lite ur Viggen-epoken. Ritning över 19642-06 finns liggandes i datorn om behovet skulle tränga på.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: What If Sweden

Inlägg av Björn Eriksson »

Det låter väldigt intressant med din mapp för SAAB:s projektskisser, själv har jag väl en del böcker och tidskrifter som jag brukar gå till när jag vill hitta något intressant projekt att sätta tänderna i, på tal om egenpåhittade whiffar så har även jag fallit för den frestelsen skapade dom här missfostren. som var med på 08-Open och Art in Mininatyr i år

Leka med plast: eller korsbefrukta en F-16 med 37 Viggen
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... asc-0.html

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: What If Sweden

Inlägg av Björn Fransson »

Emil Lindberg skrev:
Jag är också svag för denna kategori. Jag har en tämligen nyskapad mapp i datorn för just sådant här och den innehåller redan ca 50 st projektskisser. Och då har jag inte tagit med egenpåhittade whiffar och bara hunnit rota igenom B3LA-/JAS-epoken samt lite ur Viggen-epoken. Ritning över 19642-06 finns liggandes i datorn om behovet skulle tränga på.
De skisserna skulle jag absolut vara intresserad av! Svenska icke genomförda projekt ligger mig mycket varmt om hjärtat! Bara tanken får det att vattnas i scratchbyggarmunnen! :)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: What If Sweden

Inlägg av Lars Befring »

Björn! dina F-16/37 skapelser är väll ungefär så långt ifrån missfoster man kan komma!!!!!

det enda problemet är väll att vi inte får se fler!!!!

Ps såg du att det kommer en ny Jaguar i 48?

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: What If Sweden

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Lars du snäll du!
Hade inte koll på att en Jaguar i 1:48 var på gång (det var på tiden, klart efterlängtad), av vilken tillverkare?

Emil!
På den tvåsitsiga F-16/37 skapelsen har jag använt ditt öken-splinter camo.

Påbörjade kitbashbyggen!

SAAB projekt 1300-76C med chin intake även känd som A-36
Kroppen är något så där ihoplockad av ett mish mash av olika modeller och vingarna tagna från en Delta Dart tillsågade och klara, men bygget kom av sig helt när Broplane helt otippat kom ut med sin vacumutgåva, vet att Björn F. och undertecknad började samtidigt med varsin A-36:a

SAAB projekt 1500-01 en Svensk deltavingad Harrier, Längd ca: 13m. Vingarea ca: 27 kvm. daterad December 1960.
Modellen jag har utgått ifrån är Airfix Prototyp av Harriern, Hawker P.1127 men kommer även använda delar från senare typer av Harriern, när det gäller huvudvingen så är det bara Scratchbygga som gäller.

Ett annat SAAB projekt som kittlar är projekt 1390 en Frogfoot liknande histora daterad Maj 1961 ca: 14 m. lång och en spännvidd även den på ca: 14 m. och med ett rakvingat utförande, skissen jag har visar också ett imponerande beväpningsalternativ av 4 st. Rb.04

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Den officiella OmTänks tråden! What if Sweden

Inlägg av Lars Befring »

Med tanke på alla spridda skurar av olika fantastiska "tänk om..." byggen just nu så tänkte jag posta en lite udda bild på ett svenskt flygplan i sverige!

Följande J29 sågs faktiskt av Leif Athle på F17 1976 (jag är inte så bra på Photooshop) och var ett försök med en attrapp för att kolla hur hon skulle uppföra sig i luftrummet... inga större skillnader tydligen förutom att hon nog bör ha rodnad en aning av skam för sitt utseende. :D

Bild

Bilden postades på FB-forumet "Saab 29 Tunnan" av Leif Fredin.
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den officiella OmTänks tråden! What if Sweden

Inlägg av Stellan »

Hmmm....! ;)
Stellan Schroeder Englund
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Den officiella OmTänks tråden! What if Sweden

Inlägg av Emil Lindberg »

Ännu en what if-tråd... Jag föeslår att moderator slår ihop alla befinliga sådana till en och samma tråd. Kanske en för svenskt flyg, en för svenska fordon och en för svenska fartyg.
Skriv svar