Fisher 1/32 Meteor T.7 konvertering, Flygtjänsts snyggaste kyckling asså

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Fisher 1/32 Meteor T.7 konvertering, Flygtjänsts snyggaste kyckling asså

Inlägg av Mats Averkvist »

I Mikael Forslunds Glosterbok, sidan 157, bilden högst upp kan man tydligt se att det står något på luckan. Mikael har förstorat bilden, men klarar inte att se det tydligt. Han tolkar det som: ”Svensk AB” ”Flygtjänst”... Jag är skeptisk. Firman hette ju Svensk flygtjänst AB
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

En koll i ”Svenska vingar 8 Målflyg”
ger inget svar förutom att det står något i röd text sid 62 s/v och sista uppslaget före pärmen färg.
Z
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

I Flygplansritningar 7 så finns en del fina färgbilder på SE-CAS, här står det INGEN text på nosställsluckan, endast ett svart S men inte det två raderna med vaddetnuärförnågot. Bilden på -DCC är tyvärr i helt fel vinkel för att något ska kunna ses. Vad som kan ses på bilderna är att det finns ett antal väldigt fina texter på ett antal luckor, möjligtvis står då en liknande anvisning på nosställsluckan.

Ed. Är det ingen som har Mikael Forslunds bok om Glosterplanen i Sverige? Där borde väl nästan en bild finnas??
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

jonaszett skrev:En koll i ”Svenska vingar 8 Målflyg”
ger inget svar förutom att det står något i röd text sid 62 s/v och sista uppslaget före pärmen färg.
Z
Röd text? Var hittar du den bilden?
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

I Flygplansritningar 7 så finns en del fina färgbilder på SE-CAS, här står det INGEN text på nosställsluckan, endast ett svart S men inte det två raderna med vaddetnuärförnågot. Bilden på -DCC är tyvärr i helt fel vinkel för att något ska kunna ses. Vad som kan ses på bilderna är att det finns ett antal väldigt fina texter på ett antal luckor, möjligtvis står då en liknande anvisning på nosställsluckan.

Ed. Är det ingen som har Mikael Forslunds bok om Glosterplanen i Sverige? Där borde väl nästan en bild finnas??
Jo, men det är ju en sen representation med svenska stenciltexter (kantiga registreringsbokstäver, den senare målningen med ljusgul färg, se bilden med nedslipad yta på DCC i min förra post).

De två raderna med liten text på luckan fanns troligtvis då DCC hade engelska stenciler (och mörkgul målning samt registrering på ovansidan utav vingen). Dessutom fanns bara texten på DCC verkar det som.

Det var ett tag sedan jag fördjupade mig i frågan men jag vill minnas att jag plöjt boken om Glosterflygplan upp och ner till och med, hittade inget..

Jag har därtill haft tillgång till brittisk märkningsritning som behandlar flera Meteor-varianter men texten finns inte heller, glömde säga det...

EDIT: Nu när det ändå är så osäkert vad tror ni om att lägga till lite olika alternativ. Ett skulle kunna vara detta:
Bild
TÄNK PÅ BARNEN GIV
DEM MAZETTI ÖGON CACAO
Senast redigerad av bergwall den 08 maj 2017, 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Stellan skrev:
jonaszett skrev:En koll i ”Svenska vingar 8 Målflyg”
Z
Röd text? Var hittar du den bilden?
På bakre pärmens insida.
det verkar ju också som att den lilla texten förekomm utan att individ bokstäverna va aplicerade (s62)
Z
AndersN

Inlägg av AndersN »

Lite ÖGON CACAO på luckan vore ju inte fel :)

Nu börjar det brännas
http://forum.largescaleplanes.com/index ... 1&p=772800
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej!
För någon vecka sedan la jag upp en nedladdningsbar .pdf-fil som omfattar dekaler till Flygtjänsts Meteor T.7 i 1/32.
http://www.mooserepublic.se/downloads/

För er som är intresserade (alla två stycken! :lol: :lol: )så kan ni prova skriva ut den på en laser- eller bläckstråle-skrivare. Eftersom jag saknar Fisher-modellen och bara har provpassat på 1/72 så får ni gärna återmata.
Hoppas det går att kika på instruktionen i 1/72 kanske:
http://www.mooserepublic.se/product/glo ... t-tug-172/

//Robert
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Kommer du att göra dekaler i 1/48 eller kan du göra en pdf?
Z(som bara vill ha mer...;)"
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Tack Robert!

Jag har införskaffat HK models Meteor samt Fishers TT konvertering.
Skall prova att skriva ut och se hur det passar.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Skriv svar