Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Noterade en bild rörande ämnet om målningen av Lansen. I Flygvapennytt 4/2002 förekommer det en bild på en tidig omålad Lansen som verkar ha någon form av mörkare "antiglare" målat på ovansidan av nosen bakom det röda bandet och ovanför "D:t". Det kan ju knappast vara någon skugga som åstadkommer det mörkare fältet på denna metallerna maskin. Man undrar lite med hur man kommit över denna bild. Är det en kopia av en bild eller ett foto. Eller är det från originalnegativet?

https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... e&start=50

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Mats Averkvist »

Om du tittar så har du samma effekt på ryggåsen... så det är bara en välvd panel som råkar bryta ljuset annorlunda.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Pelle F »

Återbesökt gammal tråd som fått vila i frid: Om ni tar en titt på SVT:s nya dokumentär Pappa och kalla kriget, så finns 3-4 klipp på metallrena Lansen med ifrågavarande färgsatt stjärtfena. Vad säger ni? Blå?
https://www.svtplay.se/video/31176302/p ... lla-kriget
/Pelle
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Stellan »

Precis, grön eller blå är den...tänkte också på denna tråd när jag såg filmen men ville inte riva i gamla sår ;)
Stellan Schroeder Englund
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Fenix »

Varför inte låta denna tråd få fortsätta vila i frid det var inte det jag undrade över när jag startade tråden jag ville bara veta hur och om småskyltarna satt/existerade på dessa tidiga lansar :D :shock:
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av magnusf »

Och moderatorn tycker tvärtom, det är rätt kul när folk väcker årsgamla trådar och duskiterar vidare 😁! Dessutom är ju tonen trevlig!

Mindes faktiskt inte heller att det började med småtexterna Fenix 😁😁

Hälsningar Magnus
Skriv svar