Krakelerar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Katjoff
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2017, 19:21
Namn: Nicklas Gustafsson

Krakelerar

Inlägg av Katjoff »

Hej alla byggare.

Har en fråga angående hairsprays tekniken.
Har provat både med vanligt hårspray och med den vätskan(som jag glömt namnet på) men jag får det inte till att fungera. Det som händer är att efter jag lagt på färgen och den får torka så krakelerar den(spricker). Vad beror det på?

Mvh Nicklas
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Krakelerar

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har använt mig av den tekniken utan några problem både med olika sorters hårspray och Mig chipping fluid. Färgen som jag använt är Gunze Hobby color.
Ingen tröst för dig men jag undrar vad du använt för färg och hur länge väntat du med att måla den?

Anders E
Katjoff
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2017, 19:21
Namn: Nicklas Gustafsson

Re: Krakelerar

Inlägg av Katjoff »

Jag målar med vallejo air. Efter att jag lagt hårsprayen eller chipping fluiden så har jag väntat allt från 2 dagar till 1 vecka.
Sen kommer sprickorna efter ca 2-3 timmar efter att jag lagt på färgen. Jag har testar både med att lägga 2-3 tunna lager i omgångar och jag har testat att lägga mycket på en gång. Men tyvärr med samma resultat. Känner mig väldigt konfunderad :D
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krakelerar

Inlägg av Stellan »

Har använt mig av både vanlig hårspray och chip fluid med kombinationen Vallejo air. Skillnaden mot dig är att jag lägger på färgen direkt och chippar omedelbart, inga problem då.
Stellan Schroeder Englund
Katjoff
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2017, 19:21
Namn: Nicklas Gustafsson

Re: Krakelerar

Inlägg av Katjoff »

Kanon tack för tipset! Det kommer att testat :D
Låter du vätska torka lite först eller du lägger på färgen omgående efter vätskan?

/ Nicklas
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krakelerar

Inlägg av Stellan »

Låter bara vätskan torka precis som när jag lägger på färgen. Om du lägger på chip fluid med sprutan och sedan rengör så har vätskan torkat lagom till dess att du är reda att spraya på färglagret. Du behöver inte lägga på så det börjar rinna med chip fluid, bara som när du lägger på färgen, ett par tunna lager räcker oftast.
Stellan Schroeder Englund
Katjoff
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2017, 19:21
Namn: Nicklas Gustafsson

Re: Krakelerar

Inlägg av Katjoff »

Tack så mycket för hjälpen.
Ska bara bli färdig med min vagn sen ska det chipas :D

Mvh Nicklas
Peo
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2014, 16:12
Namn: Peter O
Ort: Stockholm

Re: Krakelerar

Inlägg av Peo »

Hej,
Jag har bara drabbats av krackelering en gång, då var problemet att jag lade på för tjockt med hårspray. Väntade 2-3 timmar mellan HS-lagret och Vallejo Air, och där det var tunt med HS gick det fint men på de partier där det kom mängder (pölar!) med hårspray krackelerade färgen så fort den började torka. Min gissning då var att fukten i färgen jag sprejade på "aktiverade" hårsprayen vilket ledde till krackeleringen.

Har gått över till Chipping Fluid som jag airbrushar på nu, ger överlägset bättre kontroll tycker jag, och har inte haft några problem med vare sig krackelering eller nåt annat. Håller på och samlar kraft för att lägga upp min första byggtråd inom kort, delar lite bilder på resultatet då... ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krakelerar

Inlägg av Stellan »

Eftersom det handlar om en ojämnt slitningseffekt eller annan vädring så behöver det underliggande chippningslagret inte vara perfekt. Etp par mycket tunna lager räcker oavsett om det är fancy chip fluids från stora fina märken eller tradiga hårsprayer. Det viktiga är nog att det är tunna lager och att man med fördel påbörjar chippningen relativt snart i processen. Dutta på Vaselin, Vegemite/Marmite eller maskeringsvätska är ju andra alternativ som har använts genom tiderna. Putsa av den överliggande färgen fungerar ju också. Alla metoderna har olika för- och nackdelar och är ytterligare verktyg i lådan. Personligen använder jag mig av en kombination av flera tekniker för att få variation i slutresultatet.
Stellan Schroeder Englund
Katjoff
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2017, 19:21
Namn: Nicklas Gustafsson

Re: Krakelerar

Inlägg av Katjoff »

Jag tackar för infon!
Har precis grundat min Jsu-122 så jag ska testa chipping fluiden ikväll!

/Nicklas
Skriv svar