Modeller man ser ibland...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Modeller man ser ibland...

Inlägg av Andre B. »

Tillhör ju den som tittar förbi diverse handlare för att se vad för modeller de har inne ibland. Ofta så handlar äldre modeller från Revell, Monogram, Heller och Airfix. Och ibland finner man även något från Frog, Matchbox eller Esci.

Såg den här hos Dinomin Hobby...
http://www.dinominhobby.se/avro-anson-p ... th=152_1_2

Avro Anson är ju en gammal klassisk flygmaskin lite som Dragon Rapide'n. Airfix utgåva från tidigt 60-tal var länge den enda utgivna modellen av den här flygmaskinen.

En del visste jag om den här flygmaskinen. Bland annat att många piloter lärde sig flyga med den. Men att det var en av de första som hade i fällbart landningsställ var nytt för mig. Helt klart något roligt att bygga och samtidigt berätta lite flyghistoria med...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av Björn B »

Jo det var väl i mitten av trettiotalet som det blev vanligare med infällbara ställ som Boeing B247 Lockheed Electra, Douglas DC-2 m.fl.
Anson är en rätt så anonym maskin, man har sett den i Airfixkatalogen men det är väl ungefär allt.
Mats Averkvist
Inlägg: 992
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av Mats Averkvist »

Det borde vara dags att någon gör en ny byggsats av den. Och gärna också av c.19-versionen som fanns civilt i Sverige...
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av Stefan S »

Mats Averkvist skrev:Det borde vara dags att någon gör en ny byggsats av den. Och gärna också av c.19-versionen som fanns civilt i Sverige...
Special Hobby har ju gjort det.
Mats Averkvist
Inlägg: 992
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av Mats Averkvist »

Hoppsan. Jag har visst försovit mig....
... Eller snarare så har nog inte behovet funnits.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av Andre B. »

Ja, det kom två modeller av Avro Anson rätt nyligen. Först en i 1/48 och sedan en ny i 1/72.

Men tycker det är roligt att det går att finna dessa gamla modeller än idag hos handlare som Dinomin, Hobbybokhandeln och några till. Och då ofta till vettiga priser.

Jag fann en Heller Messerschmitt Bf 109K senast. Hade letat efter en sådan ett tag för ett projekt. Men när jag öppnade lådan och tittade på den så var den fortfarande så fin att det nästan kändes synd att sätta sågen i den.

Helt klart finns det många fina gamla modeller kvar att finna. Sådana man kan känna en glädje av att bygga och då inte bara av nostalgin utan även för att de kostade inte skjortan att köpa...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av christer k »

Andre B. skrev:Tillhör ju den som tittar förbi diverse handlare för att se vad för modeller de har inne ibland. Ofta så handlar äldre modeller från Revell, Monogram, Heller och Airfix. Och ibland finner man även något från Frog, Matchbox eller Esci.
På slutet av 1990-talet var mitt lördagsnöje att ta bussen in till Stockholm och besöka Hobbybokhandeln. Det var mycket spännande och man visste aldrig vad man skulle hitta. För mig är samlarbegäret fortfarande så stort att jag ibland drömmer att jag kommer in i någon affär och hittar massor med gamla byggsatser på en hylla.

Problemet med gamla byggsatser är att man gärna skulle vilja bygga dem, men samtidigt är det synd att förbruka en gammal modell. Återutgivningar är därför tacksamma, men om man har möjlighet att jämföra med en första utgåva så ser man ibland hur slitna gjutformarna har blivit och hur alla detaljer har tappat skärpan eller försvunnit helt. Jag vet ej hur Avro Anson har klarat sig nu, men jag köpte ett exemplar i en återutgivningsbox från 1980-talet (den med foto av den färdiga modellen på locket) och den var helt perfekt och gick inte att skilja från en tidig utgåva.

En annan lösning är att bygga redan påbörjade eller okompletta modeller. Jag håller just nu på med Revells Morane Saulnier N i en Authentic Kit-box från 1960-talet i dåligt skick, men med komplett innehåll. För att rättfärdiga "förstörandet" av gamla modeller känns det viktigt för mig att bygga dem helt utan modifikationer och med ursprungsdekalerna, det enda jag tillför är eventuell riggning.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av Andre B. »

Christer...
Roligt att jag inte är ensam om att se och känna värdet i de äldre modellerna. När det gäller udda modeller som få tillverkare gett ut som exempelvis Avro Anson vill jag lite som du både bygga och spara modellen obyggd i lådan. När det gäller andra mer vanliga modeller som P-51D Mustang så sparar jag lätt de äldre modellerna från Matchbox och Revell i lådan och bygger de nyare från Airfix och Tamiya. Heller's utgåva utgör väl lite specialfall där då det är den enda utgivna P-51D utan spinnfena.

Men helt klart skall de användas så som man mest känner glädje av dem. Byggda som obyggda...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av Stefan S »

Även jag är barnsligt förtjust i gamla byggsatser och gillar när det kommer nyutgåvor av dom. Ett bra exempel är ju de två motorbåtar som Lindberg givit ut nyligen. Från början Palmer modeller av tveksam kvalitet..... Den äldsta modellen jag byggt är Lindbergs Fleet submarine vars första version gavs ut av Varney 1946....

Lindbergs flygplan i 1/48 är f ö trevliga att bygga 8-)

Stefan

ps, jag har åtskilliga gånger drömt om att jag hittat en hobbyaffär med en massa gamla ovanliga modeller. Man borde kanske söka hjälp..... ds
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Modeller man ser ibland...

Inlägg av christer k »

Stefan S skrev:..... Den äldsta modellen jag byggt är Lindbergs Fleet submarine vars första version gavs ut av Varney 1946....

Lindbergs flygplan i 1/48 är f ö trevliga att bygga 8-)
Jag köpte också två av Lindbergs återutgivna Fleet Submarine när den kom ut. Jag antar att det är den som också kallas SS Gato på boxen. Jag har inte byggt någon av dem ännu. Jag fick många Lindbergmodeller när jag var liten, men den enda som jag faktiskt lyckades att få någorlunda klar var Mercedes SSK i skala 1/24. Till största delen berodde det nog på byggbeskrivningarna som jag inte förstod särskilt bra. Jag minns bl.a. den motoriserade Stukan i 1/48 där det var omöjligt att sätta ihop elmotorn (jag har köpt en ny Stuka på senare år och tänker göra ett nytt försök). På den tiden när det gick att köpa från ebay USA till rimliga portokostnader skaffade jag mig många fina Lindbergmodeller, och det är jag glad för idag. Jag fick också tag på två Olin (Lindbergs föregångare), Piper Cub och Stinson. Högst på önskelistan står nog Republic Seabee, men den har undgått mig hittillls.
Skriv svar