Gamla, byggda modeller...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla, byggda modeller...

Inlägg av Björn B »

Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Gamla, byggda modeller...

Inlägg av Andre B. »

Tack Björn,
Det där kan vara en lösning för Tyrrel'n.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Gamla, byggda modeller...

Inlägg av christer k »

Min uppfattning är att den klarlack som kom på 1990-talet i glasflaskor (matt, satin och gloss cote) verkar klara sig bra från att gulna. Jag har använt den matta varianten på mina modeller sedan dess, och ibland satin i tunna lager om jag vill matta ner en blank yta något. De är dock svåra att penselmåla jämfört med den tidigare lacken i plåtburkar och bör sprutas på.

En annan nackdel med Humbrollacken i plåtburkarna är att de har en tendens att ge den underliggande färgen en mörkare nyans. Med tanke på skaleffekten i 1/72 borde nog färgen snarare vara ljusare istället. Jag hade en period mot slutat av 80-talet när jag penslade på Satin nr 135 i plåtburk på alla mina modeller. Nu för tiden sprutar jag den nyare Matt Cote på mina modeller och det blir en väldig skillnad.

Humbrols vita färg är problematisk, den gulnar alltid. Den nyare Kina-tillverkade verkar vara allra sämst, jag har en burk där jag var tvungen att fundera om jag hade försökt att blanda till en egen gulvit nyans. Undrar om det inte är bättre att använda Tamiyas Fine Surface Primer på det som ska vara vitt. Vet ej ännu hur den klarar sig, den som lever får se.

Jag har funderat om man kanske kunde lösa upp den gulnade bärfilmen på monterade dekaler försiktigt med thinner och sedan lägga på en ny lack. Ett sätt att slippa framtida problem är ju att göra som man gjorde förr, helt enkelt klippa bort bärfilmen runt varje separat dekal. Jag gör så fortfarande, även om det är krångligt och tidsödande. För vita bokstäver hjälper inte heller detta, och små serienummer och liknande kan man ju inte heller göra detta på.
Skriv svar