SAAB 105 boken

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

SAAB 105 boken

Inlägg av Lars Befring »

skaffade mig den i helgen och har bläddrat igenom, vissa delar lästa, den ett par gånger nu.

tänkte bara passa på att säga:

VILKET OTROLIGT ARBETE! snyggt jobbat!

och Emils arbete med färgsättning och märkning... wow

nu behöver vi bara en ny i 1/72 och minst en i 1/48... ok den skulle inte vara fel i 1/32 heller

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: SAAB 105 boken

Inlägg av Emil Lindberg »

Tackar för berömmet! Det värmer!

När jag efter några års research märkte hur mycket uppslag det fanns på/om målning och märkning av SK 60 satte jag som inriktning att mitt målnings-/och märkningskapitel skulle bli det bästa folk hade sett om en svensk flygplanstyp. Ni som har tittat i boken för bedöma och jag har lyckats. men det var nära att det inte kom med eller skulle ha fått bantats kraftigt. Beställarna (SFF) strök plötsligt den DVD som detta kapitel och lite annat skulle ha legat på (DVD skulle ha bifogats boken). Men genom lite Hin Håle anamma, trix och att "maxa" antalet sidor lyckades huvudredaktören klämma in det hela. Dock fick vi tyvärr dra ner storleken på merparten av bilderna.

Det finns i boken även gott om uppslag till flertalet what if, både utländska och svensk, för de som gillar sådant. Och jag har efter att boken gick i tryck hittat ännu mer sådant... Det kommer att portioneras ut i Svensk Flyghistorisk Tidskrift, medlemstidning för Svensk Flyghistorisk Förening.

/Emil
teeoo
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 jan 2012, 01:20

Re: SAAB 105 boken

Inlägg av teeoo »

Håller helt med till 100%. Helt SUVERÄN bok ! Den inspirerade mig till att börja bygga en av mina Marivox-byggsatser. Jag har haft RedBolt dekale + r liggande till den helsvarta "Svarte Petter" och tänker bygga det planet. jag undrar därför om någon kan hjälpa mig med med bilder på cockpit. Har hittat en del på nätet, men inga som specifikt rör "Svarte Petter".
Dessutom har jag några andra frågor:
Var planet utrustat med vanliga katapultstolar eller var det 4-sitsigt?
Stämmer det att denna typ av Sk60 hade grå instrumentpanel?
Är det några övriga modifikationer som behövs för att få en hyfsad modell ?

mvh Thomas O
Skriv svar