Vädra med oljefärg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Vädra med oljefärg

Inlägg av kallenordlund »

Hej på er!

Har införskaffat ett gäng oljefärger och balsamterpentin för att utveckla mina vädringskunskaper. Tidigare har jag använt mig av färdiga washer o dyl. men jag tycker att oljan ger ett "mjukare" intryck, särskilt i panellinjer och runt detaljer.

Min fråga till er är:
Hur går ni tillväga då ni använder oljefärgerna?
Som filter, wash, outspädd m.m. Vad ska man tänka på?
Vad ska man ha för underlag för att terpentinen ej ska reagera med den målade ytan?
Blaskar ni på och låter torka eller torkar ni bort överflödet direkt?

Många frågor men alla tips mottages med tacksamhet. :D

Trevlig helg på er!

/Kalle
Lennart

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av Lennart »

Jag vädrar mycket med olje färg. ta en dutt på ett rent gammalt burklock,blaska ut med Nafta(White spirit ) och så är det bara att gå på .
Kom bara ihåg att färgen under skall vara riktigt torr ,om du som jag använder Hu färg.Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av magnusf »

Det här har jag fått att funka bra, lager nerifrån och upp:

Målningsprocessen:
Tamiya "Fine White" primer
Gunze eller Tamiya akrylfärg
Dekaler
Ett eller två tunna lager Tamiya lack med lite mattgörare i, väl spädd med Tamiyas egen förtunning.

Vädringsprocessen:
Windsor & Newton konstnärsolja spädd i "Terpinex" som är en snällare variant på förtunning som luktar väldigt lite.

Terpinexen löser oljefärgen mycket bra och verkar inte ge sig på underliggande färg/lacklager.

Wash (till panellinjer och allmän nedskräpning): en gnutta oljefärg i några droppar Terpinex.

Filter (för att bryta upp stora uniforma färgpartier och få lite nyanser): lägg ut små (SMÅ!) duttar av olika färger (blå, grön, gul, röd, hela pride-paraden funkar!) och geggga sedan runt bland dessa med en terpinex-fuktad pensel tills du gillar looken!

Man kan prova att väta ytorna först med Terpinex, jag upplever att risken att washen eller filtret "biter" på en gång innan man hinner manipulera den är mindre då.

Testa på gammal skräpmodell först...

Och här har en annan medlem i detta forum lagt en bild där du ser en flaska Terpinex: http://mccoy.nu/mccoy_tools_060915.jpg Hittar du inte just detta varumärke så fråga i en konstnärshandel. Det är rätt trevligt med medel som inte stinker i högan sky!

Hälsningar

Magnus
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av Robert A »

här är en bra guide om wash och filter, samma som med oljefärg på tub.
http://migproductions.com/2010/11/washes-and-filters/
Mats Averkvist
Inlägg: 992
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av Mats Averkvist »

Min erfarenhet med balsamterpentin är att den blir för stark för att använda på det sättet. Jag brukar använda en mild lågaromatisk lacknafta, något som ibland säljs under namnet penseltvätt. Köper i färgaffären.
Plasticbattle
Inlägg: 713
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av Plasticbattle »

If there is any doubt about thinners, try Humbrols enamel thinner. Its mild enough for washes and filters and no risk for lifting cured Tamiya, Vallejo or even Humrols enamels. Theres no need for middle layers, but washes "run" better over with a satin or glossy layer than flat. Over the years I have tried different thinners but some work great for some things and are rubbish for others. Humbrol works for all techniques all the time, and if you are unsure, take the safe way. Both enamels and oils work well for washes. If you havent tried them yet, MIGs oils are actually quite good are relatively well priced compared to some of the artist oils. :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av kallenordlund »

Tack för alla tips! Härligt vilken hjälpsamhet det finns på detta forum.

Det är Windsors oljefärger jag har införskaffat. Köpte en flaska balsamterpentin men jag upplever den något aggressiv. Har ju en flaska Humbrol enamel thinner på hyllan så den ska testas.

Kul att höra era erfarenheter angående detta ämne. Ska testa detta ordentligt på Messerschnitzeln jag håller på med.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag använder Lack-Nafta, ej miljö-nafta, till det mesta. Och det funkar bra.

Till washer och vissa andra effekter använder jag konstnärsolja, gärna MIG som är prisvärda och har ett bra utbud på nyanser. Bra kvalitet, dvs ingen kornighet som man kan uppleva tex med Maries och Beckers.

Till filter använder jag gärna Humbrol med det flesta färger borde funka. Filter är ofta mera en fråga om att fläcka ytan.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Plasticbattle
Inlägg: 713
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av Plasticbattle »

ztriker skrev:
Plasticbattle skrev:If there is any doubt about thinners, try Humbrols enamel thinner. Its mild enough for washes and filters and no risk for lifting cured Tamiya, Vallejo or even Humrols enamels. Theres no need for middle layers, but washes "run" better over with a satin or glossy layer than flat. Over the years I have tried different thinners but some work great for some things and are rubbish for others. Humbrol works for all techniques all the time, and if you are unsure, take the safe way. Both enamels and oils work well for washes. If you havent tried them yet, MIGs oils are actually quite good are relatively well priced compared to some of the artist oils. :shock:
But, Frank, enamels when dried are really dried and sticks hard to the surface therefore its möre easy to correct eventuall misstakes with oils.
Even after seveveral days you can correct with a little help of, in this case MIG odoureless turpentine.

/K-E
I agree, but this is the advanatge of using Humbrols for washes .... you can proceed faster. I use cotton tops, dampened with thinner and clean up almost immediately, as I make washes. Then this isn´t a problem. Using oils is great for exactly the reason you mention, but if you are in a hurry, sometimes you cannot wait three days for it dry. Humbrols enamels make great washes and are as good as oils for this. :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vädra med oljefärg

Inlägg av Andre B. »

Har något hänt med oljefärgerna de senaste åren? Är det samma oljefärger som konstnärerna använder när de målar tavlor? Målade en snobblinje på en fartygsmodell för ett antal år sen. Modellen var förövrigt målad med humbrol. De första timmarna såg allt ok ut. Men under natten händå något för dagen efter hade allt rest sig eller krackelerat. Var bara att ta fram bromsvätska och torka av friborden. Har aktat mig för oljefärger sen dess...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar