Vilka färger på Flygvapnets robotar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Knajd »

Jag söker info om hur man målar robotar på Draken/Viggen/Gripen.

Vilka färger är det som gäller för skarpladdade respektive dummies?

Vit/grå = skarpladdad?

Blå = Fungerande utan sprängdel?

Grön = Tom/ballast?

På bilder finns det myriader av varianter. Tacksam för all hjälp eller hänvisningar till info.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Lars Befring »

Hej!

Jag vet inte så mkt om dom andra rb i fv men

Rb04E hängde under AJ37 Viggen, gult band=skarp, grönt band=blind, inga andra märkningsalternativ i övrigt:

Bild

Rb04C/D hängde under det mycke coolare flygplanet A32 Lansen, roboten var ljust grå, nästan vit. På den tiden hade man inga färgade band men ett liten diskret Ö på serienummret om det var en Övningsrobot=blind:

Bild

Rb05 hängde under 37 Viggen och SK 60, mark och luftmål, vit med gult(skarp) eller grönt(blind):
Bild

Hoppas att det hjälper

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Knajd »

Tackar!

Någon info om luftmålsrobotar 74/71/99 och liknande?
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Lars Befring »

det kommer... rätt person måste bara vara inne på forumet

=)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Häng inte en Rb 05 på SK 60. Det stannade på planerings- och teststadiet, men kom aldrig att bli ett använt beväpningsalternativ. Man utbildade inte ens piloterna att skjuta Rb 05. Enda alternativen på Sk 60 var 2 x 30 mm akan eller 13,5 cm sprängraketer (minns inte antalet). 90% av uppdragen skulle nog ha genomförts med akan då raketerna försämrade flygegenskaperna avsevärt och gav bara marginellt bättre verkan i de tänkta målen jämfört med akan.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Knajd »

Sten Ekedahl skrev:Häng inte en Rb 05 på SK 60. Det stannade på planerings- och teststadiet, men kom aldrig att bli ett använt beväpningsalternativ. Man utbildade inte ens piloterna att skjuta Rb 05. Enda alternativen på Sk 60 var 2 x 30 mm akan eller 13,5 cm sprängraketer (minns inte antalet). 90% av uppdragen skulle nog ha genomförts med akan då raketerna försämrade flygegenskaperna avsevärt och gav bara marginellt bättre verkan i de tänkta målen jämfört med akan.
Bra att veta men just nu är det ingen SK 60 som jag fnular på. Om det inte finns redan kanske en sticky-tråd om korrekta vapenlaster och färger på raketer, robotar och kapslar vore på sin plats, iallafall för Flygvapnets plan?
Niklas
Inlägg: 460
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Niklas »

De gamla hederliga RB 24J, 71 och 74 var alla till en början helt grönmålade om de var blinda, med texten BLIND på i svart. Skarpa 24J har jag för mig var vita med gult band, likaså RB 71, men här vet nog någon annan bättre. RB 74 var ljusgrå som skarp, med gult band runt, åtminstone de jag sett och hängt. På senare tid blev även blinda RB 74 målade ljusgrå, med ett grönt band runt istället för gult, om jag minns rätt. RB 99 minns jag dessvärre inte riktigt, men har för mig att dom också var som sena 74:or.

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Knajd »

Niklas skrev:De gamla hederliga RB 24J, 71 och 74 var alla till en början helt grönmålade om de var blinda, med texten BLIND på i svart. Skarpa 24J har jag för mig var vita med gult band, likaså RB 71, men här vet nog någon annan bättre. RB 74 var ljusgrå som skarp, med gult band runt, åtminstone de jag sett och hängt. På senare tid blev även blinda RB 74 målade ljusgrå, med ett grönt band runt istället för gult, om jag minns rätt. RB 99 minns jag dessvärre inte riktigt, men har för mig att dom också var som sena 74:or.

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Aha, då har jag lite att utgå från. Tack!
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Emil Lindberg »

Detta har jag försökt förklara i flertalet trådar på det gamla forumet samt på SFF:s forum. Det är ett snårigt ämne, även för den insatte!

Bilder på nätet bör man inte lita på (definitivt inte andras byggen!) Och att snegla på märkning i andra länder kan bli skevt. Och att "ta" märkning från en ammunitionstyp och använda den på en annan kan bli knasigt.

Det har länge funnits bestämmelser för hur robotar och annan flygburen ammunition i Flygvapnet skulle målas och märkas. Det finns övergripande bestämmelser och mer detaljerade för resp. ammunitionstyp. Men dessa har inte alltid följts slaviskt, eller så har man tillämpat varianter eller delar av dem. Dessutom har bestämmelserna och "tänket" bakom varierat med tiden. För att göra det ännu krångligare har det förekommit lokala/regionala varianter. Och för att krångla till det ännu lite mer har man iblöand låtit utländsk märkning sitta kvar på de svenska robotarna.

Så för att man ska kunna svara bra på sådana här frågor bör frågeställaren uppge bl.a:
- Ammunitionstyp
- Om det rör sig om skarp, blind, övnings eller annat slag av avsedd ammunitionstyp
- Tidsperiod
- Flygplanstyp

Om du specifiserar lite mer kan jag, eller någon annan, nog hjälpa dig att komma nära det korrekta.

/Emil
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Vilka färger på Flygvapnets robotar?

Inlägg av Knajd »

Emil Lindberg skrev:Detta har jag försökt förklara i flertalet trådar på det gamla forumet samt på SFF:s forum. Det är ett snårigt ämne, även för den insatte!

Bilder på nätet bör man inte lita på (definitivt inte andras byggen!) Och att snegla på märkning i andra länder kan bli skevt. Och att "ta" märkning från en ammunitionstyp och använda den på en annan kan bli knasigt.

Det har länge funnits bestämmelser för hur robotar och annan flygburen ammunition i Flygvapnet skulle målas och märkas. Det finns övergripande bestämmelser och mer detaljerade för resp. ammunitionstyp. Men dessa har inte alltid följts slaviskt, eller så har man tillämpat varianter eller delar av dem. Dessutom har bestämmelserna och "tänket" bakom varierat med tiden. För att göra det ännu krångligare har det förekommit lokala/regionala varianter. Och för att krångla till det ännu lite mer har man iblöand låtit utländsk märkning sitta kvar på de svenska robotarna.

Så för att man ska kunna svara bra på sådana här frågor bör frågeställaren uppge bl.a:
- Ammunitionstyp
- Om det rör sig om skarp, blind, övnings eller annat slag av avsedd ammunitionstyp
- Tidsperiod
- Flygplanstyp

Om du specifiserar lite mer kan jag, eller någon annan, nog hjälpa dig att komma nära det korrekta.

/Emil
Har lite olika projekt under byggnation eller på planeringsstadiet.

Jag har börjat med en SH eller AJSH 37. Tänker mig sent 80-tal/tidigt 90-tal. Har hittat några hyggliga AIM-9L (Rb 74). Tanken med bygget är att kärran har skickats upp vid ett möjligt intrång på svenskt vatten och bär då skarpa "nålar". Om du även har info hur en blind 74 kunde se ut så är det välkommet. Kan komma till nytta.

Jag har även planer på en J 35J och Jaktviggen från sent 90-tal till utfasningen samt en dagsfärsk JAS C/D med IRIS-T (Rb 98) och AMRAAMs/Meteorer.
Skriv svar