Ny Stridsvagn 103 i 1/35

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ny Stridsvagn 103 i 1/35

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Hans, skall kolla i förrådet :)
//Lennart
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Nej Trumpeters 103 är både för kort och för smal. Den holländske modellbyggaren Bas Hermsen, visade en gång för många år sedan hur snitten skulle läggas för att korrigera felaktigheterna. Jag gjorde ett försök som sen hamnat på hyllan. Det ä längsmedr ur minnet c:a fyra mm bakom vagnchefens lucka o sen längs med.
rogerjo1
Namn: Roger johansson

Inlägg av rogerjo1 »

Ingvar skrev: 14 maj 2025, 07:26 Jag säger bara HURRA!
Från vad jag sätt hittills verkar den korrekt i dimensionerna. Trumpeters försök blev inte så bra då deras hundratreor är ordentligt mycket för korta. Jag skall försöka illustrera det med en bild snart.

Denna nya modell kommer med garanti att hamna på byggbordet :D

/Ingvar
Ingvar , den ska vara korrekt , han som lämnat matriel till modellen vat här på Arsenalen och tagit mått på vagnen och bilder , samt att han fått sphf 103 ritning och strv 103 boken av mig
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Hej Rogerjo1,
Det låter förtroendeingivande :) Nu brukar ju japanska modellfirmor vara väldigt noggranna i sin research, inget slarv och lösa antaganden här inte...
Just denna japanska modellfirma lär ta det hela ett snäpp längre än de flesta och vi lär få justerbara pendelarmar också :D.

Pål, jag har jämfört Trumpeters försök till 103C ganska noggrant mot ritningar jag har tillgång till. Jag har också byggt ett par till vänner som tjänstgjort på 103:an.
Vid en första anblick verkar den vara underskala dvs mer typ 1:37, det varierar något lite mellan längd (1:36,93) och bredd (1:37,15) i skalenlighet. Den är alltså 10mm för kort och nästan 5mm för smal för 1:35. Det stora problemet är att avståndet mellan framkant frontpansar och den bakersta kanten på motorluckan just framför vagnchefens plats är ganska exakt skala 1:35, så resten av vagnen har blivit ordentligt hoptryckt på längden. Jag minns Bas Hermsens bygge, ett hästjobb å min ära, -vilket också innebär att man måste flytta pendelarmsstationerna när man förlänger vagnen. Ytterligare problem tillstöter när man inser att främre delen av vagnen är korrekt 1:35 längdledes men saknar 5 mm i bredd. Man måste då också på något sätt bredda motorlucksektionen 3 mm och övrig bredd 2mm om det skall bli korrekt,annars blir modellen för smal. Jag började på ett försök att korrigera den men när jag började mäta ordentlig tyckte jag inte att det var värt mödan när jag började inse att modellen blandade skalor lite hur som helst. Det blir helt enkelt lättare att scratchbygga och eventuellt plocka en och annan del från Trumptersatsen. Man kan bygga den som den är, -det ser ut som en 103:a, men korrekt är den definitivt inte. Jag har Trumpeters 103C i 1:72 påbörjad, den har exakt samma skalafel som 1:35 varianten, dvs. en för skalan (vilken den nu är) för lång främre del och för kort bakdel.

Som sagt, HURRA för en ny mer korrekt Strv 103 i 1:35!

Mvh,
Ingvar
rogerjo1
Namn: Roger johansson

Inlägg av rogerjo1 »

Ja dom är noga med reserch , skickat mig flera gånger och har hjälpt dom så mycket jag kan , hade en av deras modeller och den var riktigt fin så förväntar mig denna är det med . Synd bara det är ett japanskt märke för finns inte på så många ställen att köpa på
Bilagor
98FD502B-4335-47DA-866D-80FD3EDF846B.jpeg
98FD502B-4335-47DA-866D-80FD3EDF846B.jpeg (518.06 KiB) Visad 134 gånger
Skriv svar