Hej Rogerjo1,
Det låter förtroendeingivande

Nu brukar ju japanska modellfirmor vara väldigt noggranna i sin research, inget slarv och lösa antaganden här inte...
Just denna japanska modellfirma lär ta det hela ett snäpp längre än de flesta och vi lär få justerbara pendelarmar också

.
Pål, jag har jämfört Trumpeters försök till 103C ganska noggrant mot ritningar jag har tillgång till. Jag har också byggt ett par till vänner som tjänstgjort på 103:an.
Vid en första anblick verkar den vara underskala dvs mer typ 1:37, det varierar något lite mellan längd (1:36,93) och bredd (1:37,15) i skalenlighet. Den är alltså 10mm för kort och nästan 5mm för smal för 1:35. Det stora problemet är att avståndet mellan framkant frontpansar och den bakersta kanten på motorluckan just framför vagnchefens plats är ganska exakt skala 1:35, så resten av vagnen har blivit ordentligt hoptryckt på längden. Jag minns Bas Hermsens bygge, ett hästjobb å min ära, -vilket också innebär att man måste flytta pendelarmsstationerna när man förlänger vagnen. Ytterligare problem tillstöter när man inser att främre delen av vagnen är korrekt 1:35 längdledes men saknar 5 mm i bredd. Man måste då också på något sätt bredda motorlucksektionen 3 mm och övrig bredd 2mm om det skall bli korrekt,annars blir modellen för smal. Jag började på ett försök att korrigera den men när jag började mäta ordentlig tyckte jag inte att det var värt mödan när jag började inse att modellen blandade skalor lite hur som helst. Det blir helt enkelt lättare att scratchbygga och eventuellt plocka en och annan del från Trumptersatsen. Man kan bygga den som den är, -det ser ut som en 103:a, men korrekt är den definitivt inte. Jag har Trumpeters 103C i 1:72 påbörjad, den har exakt samma skalafel som 1:35 varianten, dvs. en för skalan (vilken den nu är) för lång främre del och för kort bakdel.
Som sagt, HURRA för en ny mer korrekt Strv 103 i 1:35!
Mvh,
Ingvar