Ny Stridsvagn 103 i 1/35

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Ny Stridsvagn 103 i 1/35

Inlägg av Lars Befring »

Hej!

Jag vet inte om alla känner till det men en Japansk tillverkare står precis redo att släppa en ny injektionsgjuten S!

Den ser oerhört fin ut på de produktionsbilder han släppt.

https://x.com/HJ80831183/status/1922235589560004882
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Ny Stridsvagn 103 i 1/35

Inlägg av Lars Befring »

Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Jag säger bara HURRA!
Från vad jag sätt hittills verkar den korrekt i dimensionerna. Trumpeters försök blev inte så bra då deras hundratreor är ordentligt mycket för korta. Jag skall försöka illustrera det med en bild snart.

Denna nya modell kommer med garanti att hamna på byggbordet :D

/Ingvar
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Ingvar skrev: 14 maj 2025, 07:26 Jag säger bara HURRA!
Från vad jag sätt hittills verkar den korrekt i dimensionerna. Trumpeters försök blev inte så bra då deras hundratreor är ordentligt mycket för korta. Jag skall försöka illustrera det med en bild snart.

Denna nya modell kommer med garanti att hamna på byggbordet :D

/Ingvar
Trevligt att man kommer med en ny modell, av en så pass gammal och udda förebild . Jag scratchbyggde en 103:a innan den sedan kom ut av Accurate Armour, och senare Trumpeter. Och jag lade märke till samma sak som du Ingvar. måtten stämde inte på Trumpeters, med mitt bygge, och ritningen jag fick från Fmv.
//Lennart
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Vi har tydligen en del gemensamt du och jag Lennart. Mitt första mer seriösa scratchbygge var en Strv 103C. Jag tror året var 1990. C4-Open i Kristianstad var min första tävling. En av domarna domarna kom fram till mig och undrade hur jag lyckats få tag i Accurate Armors modell av densamma, då den inte skulle komma ut på marknaden förrän senare samma år. Jag visste inte ens att detta företag fanns, novis som jag var. Jag blev tvungen att lyfta ur vagnchefen för visa de vita stryrenarken på insidan. Modellen är skrotad sedan många år och en ny 103:a behövs i min svenska samling...
Några bilder jag hittat från när de begav sig; Lennart, har du några bilder på ditt 103 bygge?
Bild

Bild

Mvh,
Ingvar
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Öppna motorrums- och laddluckor låter lovande, då får vi hoppas på lite lämpliga figgar också för ett TOLO-diorama. Skulle gärna se inredning i stridsutrymmet också.
/G
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Absolut!
Inredning tänker jag bygga, dock inte motorrum. Figurer i 69P finns att tillgå som 3D printade från SSR. Dessa säljs av Modelcraft i Malmö som även skickar. Jag har förberett med en skock och tycker att de ser bra ut.

mvh
Ingvar
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Aha där ser man, kul att höra. Det var en fin vagn du byggt. Jag har dessvärre inga bilder kvar, men modellen publicerades i IPMS Scala någon gång under slutet 80 talet om jag minns riktigt. Modellen gav jag bort vid ett senare tillfälle. Var ju familjär med den tidiga varianten av STRV 103. Gjorde lumpen som skytt / förare på vagnen, vid 1:a komp P 5, för sådär 100 år sedan eller nåt :D Kommer nog att inhandla den nya modellen då den finns , bara för nostalgins skull om inte annat.
//Lennart
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Ingvar skrev: 14 maj 2025, 14:50 Vi har tydligen en del gemensamt du och jag Lennart. Mitt första mer seriösa scratchbygge var en Strv 103C. Jag tror året var 1990. C4-Open i Kristianstad var min första tävling. En av domarna domarna kom fram till mig och undrade hur jag lyckats få tag i Accurate Armors modell av densamma, då den inte skulle komma ut på marknaden förrän senare samma år. Jag visste inte ens att detta företag fanns, novis som jag var. Jag blev tvungen att lyfta ur vagnchefen för visa de vita stryrenarken på insidan. Modellen är skrotad sedan många år och en ny 103:a behövs i min svenska samling...
I WAS THERE!
Jag var där. Jag såg den. Live. On stage!
Den kom, den såg, den segrade.
Den var till och med omnämnd i tidningen.
Jag visste inte att det var du som byggt den. Jag hade gissat på någon annan nörd med för mycket tid. :D

Jag och min kompis kunde först inte bestämma oss över om det var totalt vansinne att lägga ner så mycket tid på en modell eller om det var coolt. Vi kom fram till att det var coolt. Mycket coolt. Min kompis och jag hade precis återupptäckt modellbygget igen efter ett uppehåll (nåja) sedan sena tonåren. Så vi var mäkta imponerade.

Ett extra plus för dioramat med den sure golfspelare.

Ett kärt återseende må jag säga. En en härlig nostalgitripp. 35 år sedan.
holst

CU@C4
hanfeh
Namn: Hans Fehrnström
Kontakt:

Inlägg av hanfeh »

För er som är medlemmar i IPMS Sverige så finns artikeln att läsa i Scala MM_198905.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar